Abstract:
در نزد اهل معرفت. اشارت در مقابل صراحت قرار دارد. آنها برای تفهیم مقصود خویش
و گریز از ورطة تهمت و افتراء از نمادپردازی بهره جستهاند. درک حقیقت مفهوم نمادها بدون
فهم اشارتی که آنها به کار بردهاندء غیر ممکن است. تعبیر بت در نزد اهل معرفت به جهت
داشتن بسامد بالا در میان متون آنها از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. بنا داریم در
این مقاله به این پرسش پاسخ دهیم که اشارت مولوی از تعبیر بت در مثنوی معنوی با اشارت
شمس مغربی از تعبیر مذکور چه تفاوتی دارد؟ یکی از بهترین راهها برای درک بهتر از آنچه
عارفان بیان داشتهاند مقایسهای است که میان اشارات مختلف از یک لفظ یا تعبیر واحد به
کار گرفتهاند. از جمله مسائل تعیینکننده در این اشارات ژانر یا نوع آدبی است که صاحب
اثر به کار میگیرد. دغدغههایی که ذاتا در اذهان مولوی و مغربی وجود دارد نیز از دیگر
عوامل تعیین کننده در اختلاف اشارت از یک تعبیر یکسان است. نشان دادیم که مولوی در
مثنوی دغدغه موعظه و تعلیم داردء به همین دلیلء تعبیر بت در اثر او اغلب وجهی منفی
دارد. در اندیشة شمس مغربی چنین دغدغهای دیده نمیشود. بت در نگاه او اغلب مظهر
جمال و جلال خداست؛ اما در نگاه مولوی اغلب مظهر نفس انسان و کثرت است.
Tohid Shalchian Nazer
For the mystics, the allusion is the opposite of the explicit. They
have used symbolism to understand their intentions and to escape
the abyss of slander and defamation. It is impossible to understand
the truth of the meaning of the symbols without understanding the
allusion they have made. The interpretation of idol is of great
importance and status among the mystics due to its high frequency
among their texts. In this essay, we intend to answer the question
that what is the difference between Rumi's reference to the
interpretation of idol in Masnavi-ye-Ma'navi and Shams Maghribi's
reference to the above interpretation? One of the best ways to better
understand what mystics have said is to use comparisons between
different references to a single word or expression. One of the
determining issues in these references is the genre or type of
literature used by the owner of the work. Concerns that are inherent
in the minds of Rumi and Maghribi are also other determining
factors in the difference in reference to the same interpretation. We
have shown that Rumi in Masnavi is concerned with preaching and
teaching, therefore, the interpretation of idol in his work is often
negative. There is no such concern in the thought of the Maghribi.
In his view, the idol is often the manifestation of the beauty and
glory of God; but in Rumi's view, it is often the manifestation of the
human soul and multiplicity.