Abstract:
مدیریت دانش مفهوم جدیدی است و به عنوان رویکردی در تغییر از مدیریت نیروی
عضلانی به مدیریت مغزها تجلی یافته است اما این رویکرد هنوز در ابتدای مسیر رشد و
گسترش خود است و تاکنون نتوانسته به صورت رسمی در اولویت و صدر برنامه های
مدیریتی سازمانها قرار گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط بین
مولفههای سرمایه اجتماعی و میزان مدیریت دانش در بین کارکنان سازمان مدیریت و
برنامه ریزی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 161 نفر از کارکنان سازمان مدیریت و
برنامه ریزی بوده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل پرسش نامه محقق ساخته ی
سرمایه اجتماعی و پرسش نامه مدیریت دانش بوده است.
در این تحقیق از دیدگاههای پوتنام، کلمن، بوردیو و فوکویاما بعنوان چارچوب نظری تحقیق
استفاده شده است. و از تکنیکهای آماری ماتریس همبستگی و رگرسیون چند متغیره
استفاده شده است. متغیرهای مستقل تحقیق شامل متغیرهای اعتماد تعمیم یافته، اعتماد
درون گروهی، انجام فعالیتهای داوطلبانه، احساس هویت، احساس امنیت و مشارکت
اجتماعی بوده است. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد که که سه متغیر عضویت
در انجمنهای داوطلبانه، اعتماد درون گروهی و میزان مشارکت اجتماعی کارکنان مورد
بررسی واریانس متغیر وابسته (میزان مدیریت دانش) را تبیین مینمایندو بقیه متغیرهای
مستقل در معادله رگرسیون چند متغیره، با متغیر وابسته رابطه معنادار نداشتهاند و از مدل
خارج شدهاند. داشتن شبکهای از روابط گسترده، بالا بودن اعتماد و تبادل اطلاعات با
مشارکتهای اجتماعی موثر و کارا میزان مدیریت دانش را افزایش خواهد داد. بالا بردن
حمایت اجتماعی، ارتقاء روحیه کار تیمی و فعالیتهای مشارکتی، عوامل ارتباطی و روابط
متقابل با اعتماد زمینههای اجتماعی مدیریت دانش به حساب میآیند.
Machine summary:
نتايج آزمون فرضيات تحقيق نشان می دهد که كه سه متغير عضویت در انجمن های داوطلبانه،اعتماد درون گروهی و میزان مشارکت اجتماعی کارکنان مورد بررسی واریانس متغیر وابسته(میزان مدیریت دانش) را تبیین می نمایندو بقیه متغیرهای مستقل در معادله رگرسیون چند متغیره، با متغیر وابسته رابطه معنادار نداشته اند و از مدل خارج شده اند.
یافته های تحقیق تجزيه وتحليل اطلاعات: در اين قسمت به اثبات يا رد فرضيه ها مي پردازيم: جدول شماره یک:ماتریس همبستگی بین متغیر وابسته با متغیرهای مستقل متغیرها میزان همبستگی سطح معناداری متغیرها میزان همبستگی سطح معناداری احساس امنیت 394/0 000/0* عضویت در انجمن های داوطلبانه 307/0 010/0* احساس هویت 193/0 279/0 اعتماد درون گروهی 051/0 000/0* اعتماد تعمیم یافته 438/0 311/0 مشارکت اجتماعی 298/0 000/0* *در سطح معناداری 01/0 با توجه به داده هاي جدول فوق، از بررسي رابطه ميان متغير هاي وابسته ومستقل مي توان به نتايج زير رسيد: 1-با توجه به سطح سنجش و آزمون نرمال بودن داده ها در متغير هاي میزان مدیریت دانش و اعتماد درون گروهی، براي بررسي رابطه متغير ها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد.
2-با توجه به سطح سنجش و آزمون نرمال بودن داده ها در متغير هاي میزان مدیریت دانش و عضویت در انجمن های داوطلبانه، براي بررسي رابطه متغير ها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد.
5- با توجه به سطح سنجش و آزمون نرمال بودن داده ها در متغير هاي میزان مدیریت دانش و مشارکت اجتماعی، براي بررسي رابطه متغير ها از ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد.