Abstract:
از مسائل اساسی و بااهمیت نظام آموزشوپرورش، مدیریت و سازماندهی آن است. مدیریت در
آموزشوپرورش از مدیریت کردن بر یک سازمان دیگر تقریبا متمایز است. زیرا مدیریت آموزشی
امری ظریف، تخصصی, علمی است که علاوه بر عوامل گفتهشده کارش تولید کالا نیست بلکه
مدیریت در این سازمان انسانسازی است.هدف تحقیق شناسایی و اولویتبندی مولفههای
شایستگیهای مدیران مدارس با تاکید بر موانع است. روش تحقیق این پژوهش ازنظر هدف بنیادی
و ازنظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی میباشد. به این خاطر از این روش استفادهشده
است که در آن رابطه و همبستگی بین دو متغیر سنجیده میشود.جامعه آماری این تحقیق شامل
کارشناسان سازمانی میباشند و ۲۲ نفر را شامل میشود.نمونه حاضر شامل ۲۰ نفر از کارشناسان
سازمانی میباشد که با استفاده از فرمول کوکران بهدستآمده است. در این تحقیق از روش
مدیریت و رهبری نامناسبء فقدان مهارتهای لازم در کارکنان، تفاوت زیاد بین افراد در سازمان.
رانتخواری در بین انتصابات مدارس رایج شده است. انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس
شایستهسالاری و سپس توانمندسازی و نگهداشت آنها یکی از مهمترین اقدامات در
آموزشوپرورش است
.
Machine summary:
منظور از مدیریت اسلامی آن است که در عمل و اجرا و هدف، عدالت اجتماعی را مدنظر قرار دهد و مقصود نهایی آن، کسب رضایت خداوند باشد و خدمت به خلق را نوعی عبادت بداند وزندگی و معیشت افراد در همین راستا تأمین شود(ابراهیمی، 1379) بیان مسئله پیچیدگی فزاینده جامعه، پیشرفت علم، فنّاوری، و بهتبع آن نیازمندیها و گسترش سازمانها ایجاب میکند که از مدیران ماهر و کارآمد در اداره مؤثر سازمانها استفاده شود، زیرا بازده عملکرد معقول مدیران است که موجب بقاء و رشد سازمان میشود (ایراننژاد پاریزی و ساسان گهر، 1371،ص 31) اثربخشی و کار آیی مدیران نیز مستلزم داشتن مهارتهای مدیریتی است و نقصان هر یک از مهارتها احتمال موفقیت مدیر و نهایتاً احتمال موفقیت سازمان را بهعنوان یک کل کاهش میدهد.
یکی از بخشهای مدیریتی که در نظامهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثری عمیق و نافذ دارد، مدیریت در آموزشوپرورش است و اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و مهارت کافی باشند، بدون تردید نظام آموزشی و سایر بخشهای اجتماع نیز از اثربخشی، کار آیی و اعتبار بالایی برخوردار خواهند بود (میرکمالی، 1378).
محاسبه وزن نهایی گزینهها نمودار1- شاخصهای شایستگی و موانع مدیران جدول 4-شاخصهای شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شایستگیهای مدیران مدارس با تأکید بر موانع {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: یافتههای تحقیق برای تعیین ماتریس مقایسه دودویی شاخصها (A=aij) و اهمیت آنها از نظرات کارشناسی افراد متخصص در این زمینه استفادهشده است.