Abstract:
مفهوم و حقیقت ضمانت یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در فقه و به تبع آن در حقوق است که از دیدگاه
امامیه دارای اهمیت بسیاری است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه دیدگاههای امامیه در
خصوص حقیقت ضمانت بپردازیم.
در این راستا، ابتدا به مفهوم و اهمیت ضمانت و نقش آن در فقه اسلامی میپردازیم. سپس به بررسی دیدگاه
امامیه در خصوص این موضوع میپردازیم و تلاش میکنیم تا نکات مهم این دیدگاه را بررسی کنیم.
در انتها، با استفاده از منابع معتبر و فقهای اسلامی، سعی میکنیم تا به نتیجهگیریهایی در خصوص حقیقت
ضمانت از دیدگاه امامیه برسیم و پیشنهادهایی برای ادامه تحقیقات در این حوزه ارائه دهیم.
Machine summary:
برخي گفته اند: تعهد و التزام به مال ، ضمان به معناي اخص است ؛ خواه تعهد کننده بدهکار مضمون عنه باشد يا نباشد؛ با اين تفاوت که صورت نخست ، هم مصداق حواله خواهد بود و هم ضمان .
تاريخچه ضمان همانطور که اشاره شد، ضمان ، يکي از عقود معين در فقه اسلامي است که به موجب آن ، ضامن در مقابل مضمون له ، تعهد به پرداخت دين مضمون عنه ميکند .
(علامه حلي، (1410 علاوه بر آيات فوق ، روايات متعددي نيز از معصومين (ع ) در مورد ضمان نقل شده است که به برخي از آنها اشاره مي شود.
علامه حلي، ١٣٨٨، ج ١، ص ٤٠٠ -1 شرايط مضمون عنه در فقه اماميه مضمون عنه ، مديوني است که ضمانت او توسط ضامن انجام ميشود .
(محقق حلي، ١٤٠٤، ج ٢، ص ٤٤٨) تعلق دين : ديني که ضمانت آن انجام ميشود، بايد به ذمه مضمون عنه تعلق داشته باشد .
(علامه حلي، ١٣٨٨، ج ١، ص (398 رضايت : مضمون عنه بايد به ضمانت ضامن رضايت داشته باشد .
(علامه حلي، ١٣٨٨، ج ١، ص ٤٠٠) ماهيت ضمان در فقه اماميه ، دو نظريه در مورد ماهيت ضمان وجود دارد: نظريه عقدي :اين نظريه که مشهور فقهاي اماميه است ، ضمان را عقدي مستقل ميداند که بين ضامن و مضمون له منعقد ميشود.
حقيقت ضمان در فقه اماميه ، دو نظريه در مورد حقيقت ضمان وجود دارد: نظريه اشياعي :اين نظريه معتقد است که ضمان ، به ذمه ضامن منتقل ميشود و به عنوان يک دين بر ذمه او قرار ميگيرد.