Abstract:
از آن جا که مناسک حج مجموعه اعمال مخصوصی است که دارای مباحث دقیق و ظریف فقهی است. و حج
کودک دارای احکام و مسائل خاص و ویژه ی خود است؛ ضرورت دارد تحقیقات مستقلی نسبت به هر یک از
مسائل آن صورت گیرد. و احکام وضعی و تکلیفی حج کودک به طور تفصیلی بررسی شود. و جایگاه حج
کودک در آیات و روایات و سیره معصومین مشخص شود. در تحقیق حاضر با روش داده پردازی توصیفی و
تحلیلی به گردآوری و بررسی آیات و روایات و سایر ادله و اقوال فقها در باب بررسی صحت حج کودک
پرداخته شده است و سعی شده است در چهارچوب فقه شیعه به این مساله پرداخته شود و نتایج تحقیق
حاضر نیز آن است که ظاهرا اختلافی بین فقها در صحت و مشروعیت حج کودک وجود ندارد و برخی فقهای
معاصر نیز به آن تصریح و اذعان دارند و ادله فراوانی نیز بر این مطلب دلالت دارند.
Machine summary:
صاحب منتهي المطلب در ادامه مي افزايد: اما ادله ما رواياتي از طرق عامه و خاصه است مثل آنچه که اهل سنت از ابن عباس نقل کرده اند که روايت کرده : زني کودکي را نزد رسول الله (صلي الله و عليه و آله و سلم ) بلند کرد و گفت يا رسول الله آيا براي اين کودک نيز حج مي باشد(که او را حج دهيم )؟ رسول الله (صلي الله و عليه و آله و سلم ) جواب داد که بله و اجرش براي توست .
و نيز اهل سنت از سائب بن يزيد نيز نقل کرده اند که او روايت کرده است همراه رسول الله (صلي الله و عليه و آله و سلم ) حج داده شدم در حالي که هفت سال داشتم ، سپس علامه (ره ) به روايتي از طريق اماميه نيز اشاره مي کند که شيخ آن را در تهذيب و استبصار نقل کرده است و بر اساس آن عبدالله بن سنان از امام صادق (عليه السلام ) روايت کرده که از ايشان شنيدم که مي گفت : رسول خدا (صلي الله و عليه و آله و سلم ) به رويثه (منطقه اي بين مکه و مدينه ) گذشت در حالي که قصد حج نموده بود پس زني نزد ايشان آمد و همراه او کودکي بود، پس گفت يا رسول الله آيا از جانب مثل اين کودک نيز حج بجا آورده ميشود؟ رسول الله (صلي الله و عليه و آله و سلم ) جواب داد بله و اجرش براي توست .