Abstract:
نگارگری ایرانی، چه بهصورت بالفعل و چه بهصورت بالقوه کارکردهای بصری و بیانی فراوانی یافته است وسنتگرایان، نگارگری را آمیختهای از نبوغ هنرمند میدانند؛ چراکه معتقدند هنرمند با توجه به تعالیم وحیانی اثر خود را میآفریند و آنرا به عالم مثل میرساند. اندیشمندان این عرصه، روشها و رویکردهای متفاوتی را مورد توجه قرار دادهاند که نتایج متفاوتی را نیز بههمراه داشته و تعارضات و اختلاف نظرها در این حوزه، مبتنی بر این مسئله هستند. از جمله این رویکردها، سنتگرایی و تاریخینگری است که بر اساس مستندات تاریخی، به حقایق و حکمتهای جاویدان و مشترک در هنر نگارگری اشاره دارند. یکی از این نمونهها، نگاره یوسف و زلیخا اثر استاد بهزاد است که فارغ از هر آنچه در هنر غرب پرسپکتیو نامیده میشود، با بازی رنگ و نور از دو جهت عمقنمایی و نمود عالم روحانی، توانسته اثر خود را متفاوت جلوه دهد و اما در طرف دیگر، نگاه ریزبین تاریخنگرانی همچون الگگرابار وجود دارد که به طور اخص هنر و دین را از هم جدا میداند. از اینرو پژوهش حاضر عهدهدار پاسخگویی به این سوال استکه از نظر سنتگرایان و تاریخگرایان، چه تفسیری میتوان از نگارگری اسلامی ارائه کرد؟ این مقاله با هدف دستیابی به شناختی کاملتر از نگارگری ایرانی و با استفاده از رویکردهای پژوهشی آن، چگونگی نگرش دو دیدگاه سنتگرا و تاریخینگر را به روشی توصیفی - تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانهای، اینترنتی و آرشیوی مورد مطالعه قرار داده است و به نتایجی دست یافت که در آن مشخص گردید با ایجاد نمودهای بصری جدید از طریق تحلیل سطوح نگارگری، میتوان موفقیتهایی را در جهت غنای نقاشی معاصر با استفاده از عناصر سنت نگارگری به دست آورد.
Iranian painting, both actually and potentially, has found many visual and expressive functions, and traditionalists consider painting to be a mixture of the artist’s genius; Because they believe that the artist creates his work according to the teachings of revelation and brings it to the ideal world. Thinkers in this field have paid attention to different methods and approaches, which have also brought different results, and conflicts and disagreements in this field are based on this issue. Among these approaches are traditionalism and historicism, which, based on historical documents, refer to eternal and common truths and wisdom in the art of painting. One of these examples is the painting of Youssef and Zuleikha by Master Behzad, who, regardless of what is called perspective in Western art, has been able to make his work look different by playing with color and light in two ways, showing depth and showing the spiritual world. On the other hand, there is a historiographical perspective such as Elegrabar, which specifically separates art and religion. Therefore, the current research is responsible for answering the question that according to traditionalists and historians, what interpretation can be given to Islamic painting? To achieve a more complete understanding of Iranian painting and use its research approaches, this article has studied the attitude of two traditionalist and historical viewpoints in a descriptive-comparative way and using library, internet, and archival sources. and achieved results in which it was determined that by creating new visual expressions through the analysis of painting levels, it is possible to achieve success in enriching contemporary painting by using the elements of traditional painting.