Abstract:
افسردگی در دنیای امروز به یکی از معضلات جدی و مهم در جامعه تبدیل شده است. به ویژه که این این مسئله در دنیای کودکان روز به روز در حال افزایش می باشد. بی تردید کمبود اعتماد به نفس، عدم برقراری ارتباط، فقدان عزت نفس در بیشتر شدن افسردگی در کودکان بسیار تاثیرگذار می باشد. بازی درمانی یکی از گزینه های بسیار مناسب در جهت کاهش افسردگی کودکان می باشد چنانچه والدین و معلمان نسبت به این روش آگاهی کافی داشته باشند می توانند در کاهش افسردگی فرزندان خود نقش مهمی داشته باشند. متاسفانه به دلیل نبود مشاوران مجرب و حتی نبود مشاور در مدارس ابتدایی، معلمان، مربیان مدارس و حتی والدین به تنهایی نمی توانند از بازی درمانی در جهت حل مشکلات مربوط به افسردگی کودکان اقدام کنند. هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثربخشی بازی درمانی در کاهش افسردگی کودکان میباشد. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و از نوع کتابخانه ای می باشد که در این بین از مقالات و مجلات معتبر علمی، کنفرانس های داخلی و جست و جوی منابع مختلف در سایت های معتبر، استفاده شده است.
Depression has become one of the serious and important problems in today's world. Especially since this issue is increasing day by day in the world of children. Undoubtedly, lack of self-confidence, lack of communication, lack of self-esteem is very effective in increasing depression in children. Play therapy is one of the most suitable options to reduce children's depression, if parents and teachers have enough knowledge about this method, they can play an important role in reducing their children's depression. Unfortunately, due to the lack of experienced counselors and even the lack of counselors in elementary schools, teachers, school coaches and even parents alone cannot use play therapy to solve children's depression problems. The purpose of this research is to study the effectiveness of play therapy in reducing children's depression. The current research method is qualitative and library-type, in which authoritative scientific articles and magazines, internal conferences and searching for various sources on authoritative sites have been used.