Abstract:
اگزیستانسیالیسم از گرایشهای فلسفی مهم معاصر است که بهطور گسترده در ادبیات نیز بازتاب یافته است؛ موقعیت، وضعیتهای مرزی و مرگ از مفاهیم عمدهی اگزیستانسیالیستی هستند که با هم و با سایر مفاهیم وجودی ارتباط گستردهای دارند و در ادبیات و شعر ایران هم انعکاس پررنگی داشتهاند. در این مقاله بازتاب این سه مفهوم اگزیستانسیالیستی در اشعار شمس لنگرودی بررسی شده است. نتایج و شواهدِ مثالِ متعدد حاکی از آن است که اولاً این مفهاهیم بازتاب زیادی در اشعار این شاعر داشتهاند، ثانیاً انعکاس این مفاهیم از مجرای منطق هنری و تمهیدات شعری بوده و ثالثاً رویکردهایی در این میان پررنگتر بودهاند؛ چهار زیرشاخه را در بین اشعارِ منعکسکننده مرگ میتوان بازشناخت که به ترتیب بسامد بیشتر عبارتاند از ۱. مرگ فروپاشنده، پایاندهنده و نابودگر: ۲. مرگ، یک واقعبودگی و یک وضعیت مرزی ۳. مرگ و دلشورهی آن ۴. مرگ و بیهودگی و یأس؛ در میان وضعیتهای مرزی، وضعیتِ رنجبردن حضوری قابل توجه در اشعار دارد. شاعر در بازتاب مفهوم وجودی مرگ دیدگاههای متنوعی در نظر داشته و بنابراین رویکرد اگزیستانسیالیستی اشعار انطباق کامل با متفکری خاص ندارد.
Existentialism is one of the most important contemporary philosophical tendencies that is widely reflected in literature; Situation, Boundary Situations and Death are major existential concepts which have also been very reflected in Iran's literature and poetry. In this paper, the reflection of above-mentioned concept in Shamse Langeroodi's poems was surveyed. The results and numerous examples indicate that, first, these concepts have greatly reflected in studied poems, secondly, , these concepts were reflected through artistic logic and poetic arrangements, and thirdly some approaches and divisions can be recognized among results. four existentialist approaches to death can be seen among the poems which are -in the order of being more frequent- as follow: 1. Death as a phenomenon which cause decaying, ending, and terminating 2. Death, as a facticity and as a boundary situation. 3. Death and anxiety 4. Death and absurdity and futility. Among Boundary situations, suffering is the most considerable one. The poet reflected the concepts from a variety of perspectives and therefore the existentialist approach of the poems does not fully conform to a particular thinker.