Abstract:
فرای متاثر از نگرشهای تفسیری قرون وسطی و متعهد به آموزههای اصحاب نقد نو و تکیه بر روششناختی ساختارگرا، نظریات بدیعی دربارۀ چگونگی تحلیل ساختار اثر ادبی بهدست داده است. او در بوطیقای ادبی خود، معنای اثر ادبی را برساختهای از عناصر و مولفههایی میداند که از زوایای چهارگانه وجه، سمبول، آرکیتایپ و ژانر میتوان به آن دست یافت. در چنین چارچوبی، او مولفههای ایتوس، میتوس و دایانویا را عناصر اساسی برسازندۀ معنا بر میشمارد. اما در این میان، به نظر میرسد به شکلی درخور به ایتوس پرداخته نشده است. در این جستار ابتدا با واکاوی لوازم و عواقب نظری آنچه فرای بدان پایبند است، میکوشیم پاسخی برای این مسئله به دست دهیم که اولا، چرا در نقد اتیکال، که الزاما مبتنی بر ایتوس است، ایتوس کنار گذاشته میشود. در ادامه، ضمن تبیین روششناختی تحلیل فرای، ایتوس وانهادهشده به چه شکلی در چارچوب نظری فرای نمایان میشود. در پایان مشخص میشود که ایتوس نه بهواسطۀ ملاحظات روششناختی، بلکه بهسبب ملاحظات غایتشناختی بخشی از چارچوب نظری فرای را تشکیل میدهد.
Affected by the interpretive attitudes of the Middle Ages and committed to the teachings of the New Criticism, and relying on the structuralist methodology, Frye has yielded innovative ideas about how to analyze the structure of a literary work. In his literary poetics, he considers the meaning of a literary work to be made up of elements and components that can be achieved through focusing upon mode, symbol, archetype and genre. In such a framework, he considers the components of ethos, mythos, and dianoia as the basic elements that make up meaning. But in the meantime, it seems that Ethos has not been addressed in a suitable way. In this essay, by first analyzing the theoretical implications and consequences of what Frye adheres to, we try to give an answer to why ethos is seemingly neglected in his ethical criticism, which is necessarily based on ethos. In the following, along with the methodological explanation of Frye's analysis, we try to reveal how does the seemingly neglected ethos reappear in Frye's theoretical framework. In the end, it is revealed that Ethos forms a part of Frye's theoretical framework not because of methodological considerations, but because of teleological considerations.
Keywords: Frye, Ethos, Mythos, Dianoia, Phase, Symbol