Abstract:
از ابزارهای کارآمد زبانشناسی نقشگرا که به بررسی عوامل موثر در استنباط معانی میپردازد؛ بافت موقعیتی1 است که رابطۀ واژگان و جملات را با مصادیق خارج از نظام زبان بررسی میکند. بررسی این بافت منجر به درک معانی شگردهای ادبی از جمله وصفهای هنری میگردد. وصفهای هنری2 همان کاربست هنری صفت در کلام است که به سبب قرار گرفتن در بافت کلام ادبی، دلالتهای متفاوت پیدا میکند. در این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی و با استناد به مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی بر آن شدیم تا با توجه به نظریۀ زبانشناسی نقشگرای هلیدی، به معناشناسی وصفهای هنری اشعار حافظ موسوی (1333ش) شاعر معاصر ایرانی و ودیع سعاده (1948م) شاعر معاصر لبنانی بپردازیم. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدلولهای وصفهای هنری اشعار دو شاعر به دو دستۀ تاریک و روشن قابل تقسیم است که بسامد مدلولهای تاریک در اشعار به سبب ترسیم موضوعات اجتماعی بیش از مدلولهای روشن است؛ اگرچه غالبا روزنهای از امید در سراسر اشعار دو شاعر نمایان است. روایی بودن و افعال متناسب با آن از بارزترین ویژگیهای سبکی وصفهای هنری اشعار دو شاعر است. انتخاب شاعر به عنوان مشارک اصلی بندها باعث حضور مستقیم آنها در فضای اشعار شده است. وجه اخباری در بندها پربسامد بوده و القاگر مفهوم احتمال و تداول در قالب عنصر وجهی وابستهسازی است؛ زیرا دو شاعر وصفهای هنری را چون عرصهای برای بیان شرح حال خود و جامعه برگزیدهاند..
As an effective instrument in functional linguistics for examining the factors affecting the inference of meanings, situational context probes the relationship of words and sentences to instances outside the language system. The study of this context leads to an understanding of the meanings of literary techniques, including epithets. epithets are the artistic use of adjectives in the speech that has different meanings in the context of literary speech. With a descriptive-analytical method and the American school of comparative literature, the study seeks to analyze the semantics of epithets in the poetry of Hafez Mousavi (1954), the contemporary Iranian poet, and Wadi‛ Sa‛adah (1948), according to Halliday’s Functional Linguistics. The results showed that the meanings of the epithets in two poets’ poetry could be divided into two categories-- dark and light. The frequency of dark epithets was higher than light ones due to the depiction of social issues. However, there is often a glimmer of hope throughout their poetry. Narrativity and appropriate verbs are the most prominent features of the stylistic epithets in the two poets’ poetry. The poets’ choices as the prominent participants in the clauses caused their direct presence in the poetry space. The Notification mood is frequent in the clauses, inducing the concept of probability and commonality in the form of the dependency aspect element because the two poets choose epithets as an arena to express their biographies and societies.