Abstract:
مسأله کلّیها از آغاز فلسفه به عنوان یکی از مسائل پرماجرا محل اهتمام است. کارکردهای هستی شناختی (نحوه ی وجود کلی) و معرفت شناختی اش (نحوه ی ادراک کلی) آن را به مسأله بدل نمود. از دیرباز اندیشورانی بسیار این دو جنبه از مسأله کلّیها را مورد کاوش قرار داده اند. در این جستار وجه معرفت شناسی کلّیها مطمح نظر است. علامه حلی نظریاتی درخور توجه در این زمینه عرضه کرده اند که به رغم اهمّیّت، قدرشان مجهول است. مدعای این نوشتار واکاوی چگونگی تلقی وی در نحوه ادراک مفاهیم کلی است. یافته های تحقیق گویای اتخاذ رویکرد تقریباً مشابه علامه در تقریر متداول مفهوم کلی، نسبت میان دو مفهوم کلی، اقسام کلی، تعقل کلی، تجرد مفاهیم کلی و محل آنها با جمهور اندیشمندان اسلامی است امّا در مقام تنقیح تشخّص و تجرید با قاطبه آنها اختلاف نظر دارد. همچنین دیدگاه ایشان در باره نظریه تجرید متزلزل به نظر می رسد.
since the beginning of philosophy, the issue of universals has been a place of attention as one of the most adventurous problems. its ontological (the state of being of universal) and epistemological functions (the issue of perception of universals) turned it into a problem. for a long time, many thinkers have explored these two aspects of the universal problem. in this article, the aspect epistemology of universals is expected. allameh hali has presented theories worthy of attention in this field, which despite their importance, their value is unknown. the purpose of this article is to analyze how he perceives general concepts. the findings of the research indicate the adoption of an almost similar approach to allameh in the common interpretation of the universal concept, the ratio between two universal concepts, universal types, universal reasoning, the abstraction of universal concepts and their place with islamic thinkers, but they disagree with their more regarding the refinement of identification and abstraction. has it. moreover, his view on the theory of abstraction seem questionable.