Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد میباشد. برای دستیابی به این هدف نمونهای مشتمل بر 150 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب و پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردند. در نهایت تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 25 نشان داد بین دلبستگی ایمن و میزان یادگیری رابطه مثبت معنادار و بین دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا با میزان یادگیری رابطه منفی معنادار وجود دارد.
Machine summary:
بررسي رابطه بين سبک هاي دلبستگي و ميزان يادگيري دانشجويان کارشناسي رشته زبان انگليسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد 2 مهسا پريکاري ١.
دانشجوي کارشناسي روان شناسي عمومي، موسسه آموزش عالي خردگرايان مطهر، مشهد، ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سبک هاي دلبستگي و ميزان يادگيري دانشجويان کارشناسي رشته زبان انگليسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد ميباشد.
ميزان يادگيري ، سبک هاي دلبستگي، دانشجويان کارشناسي رشته زبان انگليسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مقدمه يادگيري کارکردي است که با آن ، دانش ، رفتارها، توانمنديها يا انتخاب هاي نو يا موجود به ترتيب ، درک يا تقويت و اصلاح ميشوند، که شايد به يک تغيير بالقوه در ترکيب داده ها، عمق دانش ، رويکرد يا رفتار نسبت به نوع و گستره تجارب منجر شود.
جان بالبي (١٩٦٩) که اولين ديدگاه کردارشناسي دلبستگي را در مورد نوباوه - مراقبت کننده مطرح کرد از تحقيقات کنراد لورنز در مورد نقش پذيري بچه غازها الهام گرفت که معتقد بود بچه ي انسان مانند بچه ي حيوانات از يک رشته رفتارهاي فطري برخوردار است که به نگه داشتن والد نزديک او کمک ميکند و احتمال محفوظ ماندن بچه را افزايش ميدهد.
بنابراين تحقيق حاضر به دليل آنکه به بررسي رابطه بين سبک هاي دلبستگي و ميزان يادگيري دانشجويان کارشناسي رشته زبان انگليسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي پردازد توصيفي از نوع همبستگي ميباشد.
406 شرکت کنندگان در پژوهش حاضر جامعه آماري را کليه دانشجويان کارشناسي رشته زبان انگليسي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد تشکيل ميدهد که بر اساس ماهيت پژوهش (همبستگي) نمونه اي مشتمل بر ١٥٠ نفر با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس براي اين پژوهش انتخاب شدند.