Abstract:
هدف اصلی پژوهش، نیازسنجی آموزش مجازی معلمان ابتدایی ناحیه یک شهرستان اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بوده، این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دسترسی به دادهها کمی و از نظر روش اجرا، پیمایشی یا زمینهیابی میباشد، جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 320 نفر بوده، حجم نمونه آماری طبق جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان 175 از طریق روش نمونهگیری صورت در دسترس انتخاب شدند که از بین نمونه آماری فقط 102 نفر جوابدهی داشتند، ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده، دادهها در سطح آمار توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای آماری (t) و (f) و آزمون فریدمن و کندال با نرمافزار Spss آزمون قرار گرفتهاند، نتایج نشان داد: برای کیفیت بخشی به آموزشهای مجازی مدارس ابتدایی پنج دسته نیاز وجود دارد.
نیازهای سختافزاری، نیازهای نرمافزاری، نیازهای مهارتی، نیازهای نگرشی و نیازهای دانشی. مهمترین نیازهای سختافزاری، اینترنت، گوشی همراه، لب تاپ یا تبلت، راهنما و متخصص و تجهیزات سختافزاری است. مهمترین نیازهای نرمافزاری برای کیفیت بخشی به آموزشهای مجازی مدارس ابتدایی شامل، نرمافزارهای بهروز، امکانات چندرسانهای، بستههای اینترنت، پشتیبانی تماموقت است، مهمترین نیازهای مهارتی در کیفیت بخشی به آموزشهای مجازی، تسلط به نرمافزارهای تولید محتوای، استفاده از امکانات تلفن همراه، تسلط بر جستجو، مدیریت زمان، تعامل، توانایی استخراج اطلاعات، تسلط به شیوه جستجو، صبر و بازیابی اطلاعات، راهنما و متخصص و سازماندهی است، مهمترین نیازهای دانشی از منظر معلمان ابتدایی ناحیه یک شهرستان اهواز، تسلط به جستجو، آگاهی نسبت به نرمافزارها و آشنایی با اصطلاحات انگلیسی است و مهمترین نیازهای نگرشی در کیفیت بخشی به آموزشهای مجازی، علاقهمند به تولید محتوای الکترونیکی، داشتن ایدههای خلاقانه، قدردانی و تلاش در پرورش خلاقیت است. همچنین بیشترین نیاز از بین نیازها با توجه به جداول نیازهای دانشی میباشد و تفاوت معنیداری بین اولویتبندی نیازهای معلمان ابتدایی ناحیه یک شهرستان اهواز در گروههای زنان و مردان وجود ندارد. علاوه بر این تفاوت معنیداری بین اولویت نیازهای مختلف بین معلمان ابتدایی ناحیه یک شهرستان اهواز با پایه تحصیلی مختلف وجود ندارد.
Machine summary:
بررسي نيازهاي آموزش مجازي معلمان ابتدايي ناحيه يک شهرستان اهواز در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٤٠١ سيده آذر پورکاظم کارشناسي ارشد مديريت آموزشي چکيده هدف اصلي پژوهش ، نيازسنجي آموزش مجازي معلمان ابتدايي ناحيه يک شهرستان اهواز در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٤٠١ بوده ، اين پژوهش از نظر هدف کاربردي، از نظر نوع دسترسي به داده ها کمي و از نظر روش اجرا، پيمايشي يا زمينه يابي ميباشد، جامعه آماري اين پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدايي ناحيه يک شهر اهواز در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٤٠١ به تعداد ٣٢٠ نفر بوده ، حجم نمونه آماري طبق جدول برآورد حجم نمونه کرجسي و مورگان ١٧٥ از طريق روش نمونه گيري صورت در دسترس انتخاب شدند که از بين نمونه آماري فقط ١٠٢ نفر جوابدهي داشتند، ابزار جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده ، داده ها در سطح آمار توصيفي از آماره هايي نظير فراواني، درصد، ميانگين و انحراف معيار و در سطح آمار استنباطي از آزمون هاي آماري (t) و (f) و آزمون فريدمن و کندال با نرم افزار Spss آزمون قرار گرفته اند، نتايج نشان داد: براي کيفيت بخشي به آموزش هاي مجازي مدارس ابتدايي پنج دسته نياز وجود دارد.