Abstract:
این مطالعه باهدف تبیین و ارائه مدلی از برندسازی استراتژیک با تأکید بر نقش نگرشهای نوآورانه صورت گرفت. مطالعه حاضر هدف کاربردی بوده و با شیوه توصیفی-پیمایشی انجامگرفته است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران شهرداری تهران است که 13 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل کارشناسان شهرداری تهران است که 291 نفر با روش خوشهای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی ابزار از طریق پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تایید شده است. ابتدا برای تحلیل مصاحبههای تخصصی از روش تحلیل کیفی مضمون استفاده شد، سپس الگوی شناساییشده با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل مضمون با نرمافزار MaxQDA و حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام گرفت. بر اساس نتایج مشخص گردید عوامل فراگیر مدل شامل نگرشهای نوآورانه، برندسازی شهری و عوامل سازمانی است. بعد نوآورانه خود شامل 4 مقوله سازماندهنده است که عبارتند از: «نگرش نوآورانه»، «نوآوری محوری»، «نوآوری اجتماعی» و «نوآوری پایدار». همچنین نشان داده شد، برندسازی شهری شامل «برندسازی داخلی»، «برند و هویت شهر» و «تصویر ذهنی شهر» میباشد. درنهایت مشخص گردید که عوامل سازمانی شامل «برندسازی استراتژیک»، «ساختار و سازماندهی» و «مشارکت شهری» است.
This study aimed to explain and present a model of strategic branding with an emphasis on the role of innovative attitudes. The present study has a practical purpose and was carried out with a descriptive-survey method. The community of participants in the qualitative section includes the managers of Tehran municipality, 13 of whom were selected by purposeful sampling. The statistical population in the quantitative section also includes Tehran municipality experts, 291 of whom were selected by cluster-random method. The data collection tool is a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part, the convergent validity and divergent validity and the reliability of the tool have been confirmed through composite reliability and Cronbach's alpha. First, qualitative thematic analysis method was used to analyze the expert interviews, then the identified pattern was validated using the partial least squares method. Thematic analysis was done with MaxQDA software and partial least squares with Smart PLS software. Based on the results, it was determined that the comprehensive factors of the model include innovative attitudes, urban branding and organizational factors. The innovative dimension itself includes 4 organizing categories, which are: "innovative attitude", "centric innovation", "social innovation" and "sustainable innovation". It was also shown that urban branding includes "internal branding", "city brand and identity" and "city mental image". Finally, it was determined that organizational factors include "strategic branding", "structure and organization" and "city participation".