Abstract:
در سطح بالایی از عدم قطعیت و رقابت در بازارهای بین الملل، چابکی بازاریابی یک ضرورت است. از طرفی حفظ روابط بازرگانی سالم، زمانی که معاملات از مرزهای ملی فراتر میروند، اهمیت بیشتری پیدا میکند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر بازارگرایی بین الملل بر روابط بازرگانی بین الملل با تأکید بر همکاری، وابستگی، فاصله ارتباطی، تعهد و اعتماد، و تأثیر این ابعاد بر چابکی بازاریابی بین الملل است، که از این لحاظ کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ پژوهش را سرپرستان و کارشناسان کسب و کارهای بین المللی(صادرات-واردات) فعال در سالهای 1399 تا 1401 تشکیل میدهند، که 150 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استفاده شد، که روایی آن از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (روایی همگرا و روایی واگرا)، و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بررسی شد. به منظور تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار smart-PLS 4استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بازارگرایی بین الملل بر همکاری، اعتماد و تعهد در روابط بازرگانی بین الملل تأثیر مثبت دارد، و بر وابستگی و فاصله ارتباطی تأثیر منفی دارد. همچنین همکاری و اعتماد در روابط بازرگانی بین الملل بر چابکی بازاریابی بین الملل تأثیر مثبت دارد. از سوی دیگر چابکی بازاریابی با کاهش وابستگی در روابط بازرگانی بین الملل افزایش می یابد. در حالی که تأثیر فاصله ارتباطی و تعهد بر چابکی بازاریابی بین الملل تأیید نشد. در نهایت بازارگرایی بین الملل بر چابکی بازاریابی بین الملل تأثیر مثبت دارد.
In an elevated level of uncertainty and competition typifying international marketing, agility (IMA) has become a necessity. On the other hand, the importance of sustaining healthy buyer–seller relationships is more pronounced when transactions transcend national boundaries. The purpose of this research is to determine the effect of international market orientation on the international business relationships with an emphasis on cooperation, dependence, communication distance, commitment and trust, and the effect of these dimensions on the IMA. This study was a practical study from purpose view and it was a descriptive-correlation one from methodology perspective. The statistical population of this study includes supervisors and experts of international businesses who have been active in the last three years, that 150 people were selected through convenience sampling. In order to collect data questionnaires have been used, that reliability has been checked through Composite reliability and validity has been checked through the Content Validity and Structural validity. Data were analyzed through structural equation modeling with Smart-PLS software. The results showed; International market orientation has a positive effect on cooperation, trust and commitment in business relationships, and it has a negative effect on dependence and communication distance. Cooperation and trust in international business relations have a positive effect on the IMA. The IMA increases with the reduction of dependence in international business relationships. While the effect of communication distance and commitment in business relationships on IMA was not confirmed. Finally, international market orientation has a positive effect on IMA.