Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر عملکرد صادراتی شرکتها میباشد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهای صادرکننده مواد غذایی درشهر تهران (که اقدام به بازاریابی اینترنتی کردهاند) بوده است. در تحقیق حاضر از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شده و تعداد 120 پرسشنامه به 63 شرکت منتخب به عنوان نمونه آماری ارسال شده اند. برای جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPLS نتایجی به دست آمد که نشان می دهد قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر عملکرد صادراتی شرکتها تأثیر دارد. همچنین قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر عملکرد صادراتی شرکتها با توجه به نقش میانجی جهتگیری استراتژیک بینالمللی، دسترسی به اطلاعات، زیرساخت فناوری اطلاعات، قابلیتهای شبکه بینالمللی تأثیر دارد. از این رو نتایج این تحقیق برای شرکت های فعال در حوزه صادرات و تجارت بین الملل کاربردی و مفید است.
The purpose of this research is to investigate the effect of internet marketing capabilities on the export performance of companies. The research method is a descriptive survey type and The studied population included CEOs and board members of food exporting companies in Tehran (who have engaged in internet marketing). In this research, we used120 questionnaires for 63 selected companies as a statistical sample. In order to analyze the data, using the structural equation method and using SmartPLS software, results were obtained that show that Internet marketing capabilities have an effect on the export performance of companies. Also, Internet marketing capabilities have an effect on the export performance of companies due to the mediating role of international strategic orientation, access to information, information technology infrastructure, and international network capabilities.Therefore, the results of this research paper are applied and useful for the companies which are active in the field of export and international trade.