Abstract:
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی به منظور ارضای نیازهای جامعه پدید آمده است، و مدارس
به عنوان خط مقدم جبههی تعلیم و تربیت متعلق به این نهاد اجتماعی و در خدمت جامعه است که برای
انجام صحیح رسالت خود و برخورداری از حمایت اجتماع ملزم به برقراری رابطهی موثر با جامعه میباشد. از
این رو رابطهی مدرسه و اجتماع فرآیند تعاملی و مداوم است که چنان که شکل مشارکت آگاهانه را به خود
گیرد باعث اثر بخشی و کار آیی بیشتر مدارس میشود.
از طرفی خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند خانه مدرسه ی اول فرزند و مدرسه، خانه
دوم اوست و اگر این دو نهاد روشها و برنامه های هماهنگ نداشته باشند. در روند رشد کودک اختلال به
وجود می آید. دو نهاد خانه و مدرسه نقش اساسی در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان دارند بین روش
ها و منشهای خانه و مدرسه باید همسویی و تشابه وجود داشته باشد و یکی از این دو کانون کار دیگری را
خنثی نکند، بلکه به عنوان دو جریان همدل و مکمل عمل کنند . مدرسه باید پیشاهنگ ارتباط با خانه باشد
و با روش های گوناگون اسباب مشارکت فکری اولیا را در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان فراهم کند.) دبیری
منش، صداقت خواه، 1400 ( فرزند در خانه و در دامان والدین رشد می کند و آماده ی ورود به مرحله ی
دیگری می شود . خانه و مدرسه به عنوان دو خانه نهاد اصلی تعلیم و تربیت هر جامعه ای محسوب می شود
وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در مدرسه است و وضعیت فردای هر جامعه در
نتیجه سرمایه گذاری هایی است که امروز روی دانایی افراد در خانه ، مدرسه و جامعه انجام می گیرد. والدین
وظیفه دارند به طور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و با کسب اطلاعات کافی از وضع درس و اخلاقی
دانش آموزان تصمیم معقولی برای مشارکت در تربیت اتخاذ کنند. از این رو مقاله حاضر مقاله ای کتابخانه
ای )توصیفی- تحلیلی( است که با هدف بررسی چالش ها و فرصت های افزایش جلب مشارکت خانواده و
فعالیت های انجمن اولیا و مربیان در مدارس، انجام شده است.
Machine summary:
ماهنامه آفاق علوم انساني، سال هشتم ، شماره ٨٥، ارديبهشت ماه ١٤٠٣، جلد ششم |٧٥ بررسي چالش ها و فرصت هاي افزايش جلب مشارکت خانواده و فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان در مدارس 1 اکبر کريمي چکيده آموزش و پرورش به عنوان يک نهاد اجتماعي به منظور ارضاي نيازهاي جامعه پديد آمده است ، و مدارس به عنوان خط مقدم جبهه ي تعليم و تربيت متعلق به اين نهاد اجتماعي و در خدمت جامعه است که براي انجام صحيح رسالت خود و برخورداري از حمايت اجتماع ملزم به برقراري رابطه ي مؤثر با جامعه ميباشد.
يافته ها مولفه هاي خاص فضاي مجازي و سهولت ارتکاب معاملات منجر به غبن ٧٨ | بررسي چالش ها و فرصت هاي افزايش جلب مشارکت خانواده و فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان در مدارس فاحش از جانب کودک در فضاي مجازي, اقتضاي درنظر گرفتن مسيوليت محض يا مسيوليت مطلق را براي اولياء کودک دارد که نظام حقوقي ايران برخلاف نظام حقوقي آمريکا هنوز به اين سمت , گرايش پيدا ننموده است نتيجه گيري با توجه به لزوم در نظر گرفتن مسيوليت براي اولياء و سرپرستان قانوني (و نه خود کودک) در قبال معاملات انجام گرفته توسط وي در فضاي مجازي, به نظر ميرسد مسيوليت مزبور, از نظر اثر تربيتي, نوعي ضمانت اجرا در راستاي ايفاي بهينه نهاد خانواده تلقي ميشود.
دو نهاد خانواده و مدرسه نقش اساسي در تکوين شخصيت کودکان و نوجوانان دارند بايد بين روش ها و منش هاي اين دو همسويي و هماهنگي وجود داشته باشد تا يکي کار ديگري را خنثي نکند ٨٤ | بررسي چالش ها و فرصت هاي افزايش جلب مشارکت خانواده و فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان در مدارس بلکه به عنوان دو جريان همدل و مکمل عمل کنند.