Abstract:
This study examined the effect of communication strategy (CS) training on subjects’ writing performance during a period of seven-week extensive English course, as part of the Interchange Series, at the Language & Translation Center. The study targeted 89 intermediate Egyptian English foreign language (EFL) learners. The experimental group (n = 51) received the regular English course plus an extra eight-hour training on the use of two communication strategies (CSs), namely approximation and circumlocution. On the other hand, the control group (n = 38) received only the regular English course. The effects of the training were assessed by a pretest and a posttest to measure subjects writing performance in four different tasks. During the treatment, the experimental group was trained to use CSs, namely approximation and circumlocution to describe, explain or define pictures, objects and define abstract nouns whether they possess the correct lexical name of the target items or not. The objective of the training of such strategies is to give the participants tools to use when their lexical repertoire is insufficient to reserve the communicative goal. The findings showed that there were no statistically significant differences in the pretest in both groups writing performance. On the contrary, in the posttest, the experimental group outperformed the control group. The training program affected the experimental group in becoming aware of when and how to use CSs, to be more risk takers and use these strategies as a remedy to their limited linguistic resources to overcome their lexical difficulties during writing tasks
یلجا دارسو اللغه الانجلیزیه کلغه اجنبیه الی استخدام استراتیجیات التنحی - -
او الاختصار بشکل کبیر عندما یواجهون صعوبات لغویه سواء فی الاداء الشفهی او
الکتابی. لذلک من الاهمیه ان یتم تدریب الطلاب علی استخدام استراتیجیات التعویض
حتی یتمکنوا من مواجهه الصعوبات اللغویه بالذات فی المفردات الصعبه او الجدیده
بالنسبه لهم؛ وبذلک یصبحون اکثر قدره علی مواجهه ای صعوبات مستقبلیه؛ مما
یودی الی تحسین ادايهم ومن ثم اکتسابهم اللغه بشکل افضل عن طریق التفاوض
وتوصیل المعلومه الی المتحدث او القاري بشکل واضح وصحیح. لذلک هدفت فی هذه
الدراسه الی توعیه وتدریب طلاب اللغه الانجلیزیه فی مرکز اللغات والترجمه -
جامعه القاهره من ذوی الکفاءه المتوسطه علی استخدام استراتیجات التعویض -
)استراتیجیتی الالتفاف والتقریب( علی مهاره الکتابه. اعددت مجموعتین لهذه
الدراسه؛ المجموعه الاولی هی المجموعه الضابطه (عدد الطلبه 38 ) والاخری هی
المجموعه التجریبیه ( 51 عدد الطلبه). اولا اعطیت المجموعتین )الضابطه
والتجریبیه( اختبار ا قبل التدریب لمعرفه مدی قدرتهم علی توصیل المعلومات
الصحیحه اثناء الکتابه. وثانیا اعطیت الطلاب(المجموعه التجریبیه) انشطه وتدریبات
فی استخدام استراتیجیات التعویض وبالذات استراتیجه التقریب والالتفاف اثناء
الکتابه. واخیر ا وبعد انتهاء برنامج التدریب خضع طلاب المجموعتین الضابطه
والتجریبیه لامتحان بعدی لمعرفه تاثیر برنامج التدریب علی استخدام استراتیجیات
التعویض فی مقابل استراتیجیه التجنب علی مهاره الکتابه. اتت النتیجه مویده لفرضیه
سوال البحث؛ حیث ان اداء المجموعتین فی الاختبار القبلی لم یکن دالا احصاي یا حیث
لم توجد فروق تذکر بینهما. اما بالمقارنه بین الاختبار البعدی فقد کان اداء المجموعه
التجریبیه عالیا ودالا احصاي یا کتاثیر مباشر للبرنامج.