Abstract:
این مقاله بر اساس نتایج به دست آمده از طرح پژوهش بررسی و تأثیر روش تدریس حل مسأله با روش تدریس سنتی در دروس علوم تجربی و ریاضیات بر پیشرفت تحصیلی و یادآوری دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر بهشهر و ارائه الگوی عملی تهیه شده است. تحقیق یاد شده طی یک سال تحصیلی بر روی 224 دانشآموز دختر و پسر با روش نیمه تجربه و استفاده از روش نمونهگیری خوشهای اجرا گردیده است و دانشآموزان هر جنسیت به دو گروه تقسیم شدند. نتایج نشان داد دانشآموزان که باروش تدریس حل مسأله به صورت گروهی آموزش دیدهاند نسبت به دانشآموزانی که با روش تدریس سنتی آموزش دیدهاند در دروس علوم تجربی و ریاضیات از پیشرفت تحصیلی و میزان یادآوری بیشتری برخوردار شدند. همچنین روش تدریس حل مسأله و سنتی بر دانشآموزان دختر و پسر تأکید یکسان را نشان داده است.
Machine summary:
"بررسی و مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسأله با روش تدریس سنتی در دروس علوم تجربی و ریاضیات بر پیشرفت تحصیلی و یادآوری دانشآموزان کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر بهشر و ارائه الگوی عملی حبیب الله نجفی هزار جریبی 1 چکیده کلید واژه استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر مقدمه یکی از اهداف اساسی تعلیم و تربیت 1 در هر جامعهای رشد تفکر منطقی 2 و خلاق 3 در دانشآموزان میباشد که از دیرباز مورد توجه اساتید و صاحبنظران نظام آموزش و پرورش بوده است، برآورد آن عمدتا به کیفیت و شیوههای تدریس بستگی دارد.
(شریعتمداری، 1376) پژوهش حاضر با توجه به شواهد و مطالعات گذشته و تأثیرات مثبت آموزشی با شیوه تدریس حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی (احمدپور، 1377) ویژگیهای شخصیتی نوجوانان (احمدیزاده، 1378) و رشد مهارتهای اجتماعی (سعادتمند، 1378) افزایش تواناییهای شناختی، عاطفی و رفتاری دانشآموزان (شعبانی، 1374) بر آن است تا تأثیرات شیوه تدریس حل مسأله را در مقایسه با شیوههای تدریس سنتی در دروس علوم تجربی و ریاضی پایه سوم دوره راهنمایی به همراه یادداری آن مطالعه، سپس الگوی عملی 3 تدریس را طراحی نماید.
هدف کلی و اساسی پژوهش فوق بررسی مقایسه روش تدریس حل مسأله با روش تدریس سنتی در دروس علوم تجربی و ریاضی بر پیشرفت تحصیلی و یادآوری دانشآموزان پایه سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر بهشهر به همراه ارائه الگوی عملی بوده است که در راستای تحقق اهداف مورد نظر به مهمترین فرضیههای تحقیق اشاره مینماییم.
An Enploratory stady an students, problem-solving ability in earth seience, interanational of science education, v24, n5p44-57 may 2002."