Abstract:
عمدهترین هدف پژوهش حاضر،تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد،بررسی کفایت و قابلیت شاخصهای موجود و همچنین ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و سایر سیستمهای تأمینکننده اطلاعات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی،جهت ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی میباشد.در راستای تحقق این اهداف،پنج مرحله عملیاتی شامل:1)بررسی و مطالعه مبانی نظری ارزیابی عملکرد و شاخصهای مورد استفاده کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه 2)نظرخواهی از متخصصان و صاحبنظران کشور در مورد شاخصهای کلیدی مستخرجه از مبانی نظری ارزیابی عملکرد 3)مقایسه شاخصهای ارزیابی عملکرد موجود با شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور 4)ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و 5)ارزیابی قابلیت سایر سیستمهای موجود تأمین کننده اطلاعات،طی گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق،بیانگر آن است که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران از شاخصهای قابل قبول ارزیابی عملکرد،جهت ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی برخوردار نمیباشند.و لیکن سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل و همچنین سایر سیستمهای موجود تأمینکننده اطلاعات،از قابلیتهای لازم برای تأمین اطلاعات مالی و غیر مالی شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور،جهت ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برخوردار میباشند.
Machine summary:
"در راستای تحقق این اهداف،پنج مرحله عملیاتی شامل:1)بررسی و مطالعه مبانی نظری ارزیابی عملکرد و شاخصهای مورد استفاده کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه 2)نظرخواهی از متخصصان و صاحبنظران کشور در مورد شاخصهای کلیدی مستخرجه از مبانی نظری ارزیابی عملکرد 3)مقایسه شاخصهای ارزیابی عملکرد موجود با شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور 4)ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و 5)ارزیابی قابلیت سایر سیستمهای موجود تأمین کننده اطلاعات،طی گردیده است.
و لیکن سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل و همچنین سایر سیستمهای موجود تأمینکننده اطلاعات،از قابلیتهای لازم برای تأمین اطلاعات مالی و غیر مالی شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور،جهت ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برخوردار میباشند.
شناسایی و تعیین شاخصهای قابل قبول مبتنی بر تحقیقات و مطالعات انجام شده در این پژوهش،از یک سو زمینه مناسبی برای پیشنهاد شاخصهای ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایجاد و از سوی دیگر نیز شرایط لازم را برای ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و گزارشگری مالی و همچنین سایر سیستمهای موجود تأمینکننده اطلاعات،جهت تأمین اطلاعات مالی و غیر مالی مورد نیاز شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور برای اندازهگیری عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران را فراهم میسازد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس در مورد افراد تشکیلدهنده هریک از گروهها نشان میدهد که اختلاف معنیداری بین نمره کل افراد تشکیلدهنده هر گروه که برحسب ویژگیهای فردی شامل میزان تحصیلات،رشته تحصیلی،فعالیت اصلی،میزان تجربه و سمت متفاوت طبقهبندی شدهاند،به استثنای دو مورد وجود ندارد که جهت روشن شدن اختلاف مزبور،آزمون تعاقبی HSD -توکی به عمل آمد و مشخص گردید که کلیه پاسخدهندگان با ویژگیهای فردی متفاوت،نظر یکسانی نسبت به شاخصهای زیر مجموعه عوامل کلیدی و مؤثر در ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تحقق مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی ارائه دادهاند."