Abstract:
اگرچه تحقیقات بسیاری در زمینه نظریههای علمی و تجربههای علمی در حوزه مدیریت زنجیره عرضه (SCM) به عمل آمده و ارزیابی عملکرد آن نیز از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است،باوجوداین،موضوع ارزیابی عملکرد SCM از نقطه نظرهای متعدد از جمله انتخاب مقیاسها و شاخصهای مناسب،توسعه فنون ریاضی اندازه گیری عملکرد و نیز دستیابی به بسیاری از ویژگیهای کار بردی حاصل از محاسبات عملکرد،میتواند توسعه یابد.اشکالها و نقصهای اساسی بسیار باعث میشوند تا سیستمهای ارزیابی عملکرد فعلی در توسعه و بهبود SCM از کارایی و اثربخشی کافی بر خوردار نباشند.به منظور پاسخ گویی و پوشش نا رسائیهای ماهوی سیستمهای ارزیابی عملکرد در زنجیره عرضه و نیز جامعیت ارزیابی زنجیره،در این مقاله مدل جامعی تدوین و ارایه میشود که بر دو رویکرد اصلی اثربخشی اجرای اهداف استراتژیک زنجیره و تامین رضایت مراکز ذی نفع در آن مبتنی بوده و در صدد نمایش توانمندی زنجیره عرضه در یک مدل چند سطحی و رویکردی فرایند محور است.رویکرد ابتکاری مدل در مورد تامین رضایت مراکز و گروههای ذی نفع در زنجیره سبب شده تا شاخصهای مناسب سنجش نیز برمبنای روش جدیدی،تحت عنوان روش مصداقی استخراج شاخصها تعیین و مورد بررسی قرار گیرند.این روش بر ملاحظه مصادیق اهداف راهبردی زنجیره عرضه و تبیین عوامل کلیدی موفقیت در هر رده از زنجیره مبتنی است.
Machine summary:
"ارزیابی عملکرد در زنجیره عرضه و نیز جامعیت ارزیابی زنجیره،در این مقاله مدل جامعی تدوین و
این حال سیستمهای ارزیابی مورد ا شاره از حیث جامعیت معیارها،داشتن محوریت اهداف راهبردی و نیز تامین رضایت مراکز در تعیین شاخصهای ارزیابی و سایر خواص کار بردی
مورد اشاره میتواند تحت تاثیر قرار بگیرد؟21تعیین عوامل کلیدی موفقیت و طراحی معیارهای عام عملکرد
در سطح تجاری،آنچه که مجموعه مراکز فعال در زنجیره عرضه در ارتباط با عملکرد برنامهریزی شده خود بدست میآورند،بررسی میشود.
کمیتهای عددی بدست آمده در هریک از مراکز یا ردههای زنجیره پرداخته و سپس عملکرد کلی زنجیره در این سطح را با ادغام موزون توانمندی تجاری تسهیلات موجود در
فرآیند کلی اجرای مدل پیشنهادی جهت دستیابی به شاخصهای متناسب سنجش در هریک از ردههای زنجیره عرضه در نمودار 6 نمایش داده شده است:
تجزیه استراتژی در هریک از ردههای تسهیلات موجود در زنجیره (Echelon) محاسبه عملکرد زنجیره و نمایش سطوح عملکرد معیارها به تفکیک
ادغام عملکرد کلی زنجیره عرضه و سایر خواص کار بردی مرتبط ایجاد کرده است.
مجموعه مراکز موجود در هریک از ردههای مختلف زنجیره عرضه است.
برای تحلیل و نمایش مقایسهای عملکرد هریک مراکز موجود در زنجیره عرضه نیز بر
بندی مهمترین عوامل کلیدی موفقیت در زنجیره عرضه مورد بررسی به شرح نگاره 3 به
این وزنها در فرایند ترکیب و ادغام عملکرد زنجیره عرضه از سطح شاخصها تا سطح
بدیهی است چنین تحلیلی در رابطه با تمامی ردههای زنجیره(و نیز در مورد تمامی مراکز و تسهیلات)و نیز به صورت جزییتر در رابطه با عوامل،متغیرهای کلیدی و نیز"