Abstract:
در این پژوهش،پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی GSE-10 در دانشجویان رشتههای روانشناسی دانشگاههای شهید چمران اهواز و آزاد مرودشت بررسی شده است.392 دانشجوی روانشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و 492 دانشجوی روانشناسی از دانشگاه آزاد مرودشت به مقیاس 01 گزینهئی باورهای خودکارآمدی ویرایش ایرانی پاسخ گفتند.با روش تحلیل عاملی(تحلیل سازههای بنیادی)،سازهئی با نام باورهای خودکارآمدی عمومی به دست آمد که تبیینکنندهی 83/96 درصد واریانس گزینههای مقیاس بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/28،برای دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 0/48،و برای دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد مرودشت 0/08 به دست آمده.همچنین ضریب روایی همزمان برای مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بر روی 813 نفر از پاسخگویان 0/03،در دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 0/02،و در دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد مرودشت 0/32 برآورد شد که همه معنادار بود.بنابراین،یافتههای پژوهش نشان میدهد که مقیاس GSE-10 را میتوان در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی برای جامعهی بههنجار و نابههنجار به کار گرفت.
Machine summary:
"در این پژوهش،پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی GSE-10 در دانشجویان رشتههای
روانشناسی دانشگاههای شهید چمران اهواز و آزاد مرودشت بررسی شده است.
نام باورهای خودکارآمدی عمومی به دست آمد که تبیینکنندهی 83/96 درصد واریانس گزینههای مقیاس بود.
ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/28،برای دانشجویان روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
0/48،و برای دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد مرودشت 0/08 به دست آمده.
همزمان برای مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بر روی 813 نفر از
ضرایب همسانی درونی ویرایشهای مقیاس خودکارآمدی عمومی را برای دانشجویان،در
شوآرتزر و بورن4(7991)نشان دادند که این مقیاس یکبعدی است.
هدف این پژوهش،بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خوکارآمدی عمومی برای
ابزار اندازهگیری در این پژوهش،ویرایش ایرانی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی(نظامی،شوآرتزر و جروسلم1،6991)بود.
میانگین و انحراف معیار گویههای مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی دانشجویان
جدول 1-میانگین و انحراف معیار گویههای مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان روانشناسی
آرایهی همبستهگی سادهی گویههای مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی در جدول 2
جدول 3-ضریب همسانی درونی(آلفای کرونباخ)مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی
دست آمد که این ضرایب در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)معنادار است(جدول 4).
جدول 4-ضرایب روایی همزمان میان مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی و مقیاس عزت نفس روزنبرگ
برای یافتن این که مقیاس از چند عامل معنادار ساخته شده است،سه شناسهی عمده
برای سنجش میزان باورهای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان بود.
در دانشجویان دانشگاه آزاد مرودشت 0/32 بود(ضرایب در حد پایین،اما معنادار است)و
میتوان گفت که مقیاس باورهای خودکارآمدی از روایی مناسبی برخوردار است.
در این پژوهش،میانگین نمرههای باورهای خودکارآمدی عمومی دانشجویان 03/69"