Abstract:
در این پژوهش،کارآمدی دو روش درمانی شناختی و منطقی-هیجانی در کاهش اضطراب آزمون دانشآموزان و بهبود کارکرد تحصیلی بررسی شده است.نمونهی پژوهش 63 دانشآموز سال دوم دبیرستان رشتهی ریاضی از ناحیههای چهارگانهی شهر اهواز بودند که اضطراب آزمون داشتهاند.این آزمودنیها به شیوهی تصادفی به گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند.این پژوهش سه گروه دارد(هر گروه 21 نفر):یک گروه درمان شناختی؛یک گروه درمان منطقی-هیجانی؛و یک گروه گواه.برای مداخله،دو روش درمانی شناختی و منطقی-هیجانی به کار گرفته شد.ابزار پژوهش،پرسشنامههای اضطراب آزمون و مصاحبهی بالینی بود.
آزمون واریانس یکسویه بر تفاضل نمرههای پیشآزمون-پسآزمون نشان داد که تفاوت میان گروههای شناختی، منطقی-هیجانی،و گواه،در اضطراب آزمون و کارکرد تحصیلی معنادار است.آزمون چند مقایسهای توکی نیز نشان داد که اضطراب آزمون در گروههای شناختی و منطقی-هیجانی در مقایسه با گروه گواه به گونهئی معناداری کاهش یافته است.یافتهها همچنین نشان داد که در کاهش اضطراب آزمون،روش شناختی سودمندتر و کارآمدتر از روش منطقی-هیجانی است؛اما در بهبود کارکرد تحصیلی،تفاوت این دو روش درمانی معنادار نیست
Machine summary:
"در این پژوهش،کارآمدی دو روش درمانی شناختی و منطقی-هیجانی در کاهش اضطراب آزمون دانشآموزان
منطقی-هیجانی،و گواه،در اضطراب آزمون و کارکرد تحصیلی معنادار است.
نشان داد که اضطراب آزمون در گروههای شناختی و منطقی-هیجانی در مقایسه با گروه گواه به گونهئی
نگرش بر درمان نگرانی برآمده از اضطراب آزمون بوده و یافتههای این روش،به گونهئی
میشنباوم(2791)درمان شناختی را در کاهش اضطراب آزمون و بهبود کارکرد
(6791)در پژوهش خود برای کاهش اضطراب آزمون و بهبود کارکرد تحصیلی،درمان
منطقی-هیجانی کارآمدترین درمان در کاهش اضطراب آزمون بود و دگرگونیهای مثبت
دانشآموزان مقایسه کردند و دریافتند که کارکرد هر دو درمان در کاهش اضطراب آزمون و
(1891)نشان دادند که درمان منطقی-هیجانی الیس در کاهش اضطراب آزمون و افزایش
کارآیی درمان شناختی در افزایش کارکرد تحصیلی دانشآموزان بیشتر است.
به گونهئی معناداری در کاهش اضطراب آزمون و بهبود نمرههای تحصیلی دانشآموزان کارآ
و منطقی-هیجانی در کاهش اضطراب آزمون و بهبود کارکرد تحصیلی دانشآموزان بررسی
آزمودنیهای پژوهش سه گروه از دانشآموزان پسر دارای اضطراب آزمون بودند:برای گروه
درمان منطقی-هیجانی به کار برده شده در این پژوهش از روشهای کلی درمان
در این پژوهش،درمان شناختی اضطراب آزمون را به گونهئی معنادار کاهش داد.
در این پژوهش،درمان منطقی-هیجانی الیس نیز اضطراب آزمون دانشآموزان را به
دارای اضطراب را دربارهی آزمون دگرگون میسازد،به گونهئی که این دانشآموزان آزمون
آگاهی از این که آنها گرایش دارند که باورهای نامنطقی دربارهی اضطراب آزمون را به
یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که برای کاهش اضطراب آزمون،کارآیی
این روش را برای کاهش اضطراب آزمون خود به کار گیرند.
اضطراب آزمون و بهبود کارکرد تحصیلی این دانشآموزان باشد."