Abstract:
هدف این تحقیق شناسایی و اولویتبندی موانع،مشکلات و تنگناهای پژوهش در تربیتبدنی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میباشد.جامعه این تحقیق را کلیه کارشناسان ارشد تربیتبدنی شاغل و مستخدم رسمی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که تعداد آنها طبق آمار سال تحصیلی جاری 546 نفر است،تشکیل داده است.از این تعداد،360 نفر معادل 64 درصد جامعه به عنوان نمونه آماری پژوهشی انتخاب شدند.تحقیق حاضر از نوع توصیفی انتخاب شده و اطلاعات آن به صورت میدانی جمعآوری شده است.برای جمعآوری اطلاعات لازم در این پژوهش از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است.جهت تهیه ساختار پرسشنامه،اطلاعات اولیه به روش دلفی جمعآوری شد و سپس سؤالهای طرح شده پرسشنامه،مورد تحلیل عوامل(از نوع مؤلفههای اصلی)و آزمونهای مربوطه قرار گرفت.در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که برای کل پرسشنامه برابر با 88/0 بهدست آمد.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از تحلیل عاملی و روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی،درصد،میانگین و انحراف معیار استفاده شده است.یافتههای مهم این تحقیق نشان داد که عوامل امکاناتی و مالی،سازمانی و اداری،فردی و اجتماعی و عوامل حرفهای و تخصصی به ترتیب اولویت،محدودکننده فعالیتهای پژوهشی در تربیتبدنی آموزش و پرورش میباشند.همچنین از میان عوامل سازمانی و اداری؛وضعیت ارتباط تربیتبدنی آموزش و پرورش با مراکز بین المللی علوم ورزشی،از میان عوامل امکاناتی و مالی؛ وضعیت ارائه تسهیلات لازم برای شرکت پژوهشگران تربیتبدنی در همایشهای علمی بین المللی،از میان عوامل حرفه- ای و تخصصی؛وضعیت تسلط پژوهشگران تربیتبدنی به زبان انگلیسی جهت استفاده از منابع خارجی و از میان عوامل فردی و اجتماعی؛وضعیت تربیت پژوهشگران ماهر تربیتبدنی توسط دانشگاههای کشور،بیشترین محدودکنندههای پژوهش در تربیتبدنی آموزش و پرورش شناسایی شدند.
Machine summary:
")و همچنین گسترش کنفرانسهای مراکز تحقیقاتی مختلف در ارتباط با علوم ورزشی،از جمله راهکارهای توسعه تحقیقات علوم ورزشی در انگلستان بهشمار میآید همخوانی نتایج حاصل از پژوهشهای مذکور در این زمینه،عدم ارتباط مستمر و نزدیک مراکز پژوهشی را به عنوان یکی از عوامل مهم در بازدارندگی و محدودیت فعالیتهای پژوهشی،به خوبی نشان میدهد بدون تردید ارتباط مستمر و نزدیک مراکز پژوهشی آموزش و پرورش با دانشگاههای کشور و همچنین مراکز بین المملی در زمینه تربیتبدنی،استفاده از دانش و تجربه اساتید و محققان تربیتبدنی و علوم ورزشی را بیشتر میسر خواهد کرد بهطوریکه نتایج این ارتباط میتوان سطح علمی محققان را در تربیتبدنی آموزش و پرورش افزایش و به روز نموده،از فعالیتهای پژوهشی موازی و تکراری جلوگیری نماید.
در این راستا به دفعات مشاهده شده است پژوهشگران در آموزش و پرورش علی رغم تمام مشکلات مذکور و سایر محدودیتها شامل؛نبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی،کتب،مجلات،اسناد و مدارک تخصصی از سوی مراکز اطلاعرسانی موجود در تربیتبدنی آموزش و پرورش،به فعالیتهای پژوهشی و مطالعات علمی خود ادامه داده و به نتایج جدید،مهم و درخور توجهی دست پیدا کردهاند ولی نهایتا متوجه شدهاند که در آموزش و پرورش برای شرکت پژوهشگران تربیتبدنی در همایشهای علمی بین المللی هیچگونه تسهیلاتی وجود ندارد.
در این ارتباط قره خانلو(1379)با بررسی موانع و مشکلات پژوهش در دانشگاههای دولتی به این نتیجه رسید که؛توجه اندک به دروس آزمایشگاه و روش تحقیق در دورههای تحصیلات تکمیلی و عدم تربیت پژوهشگران ماهر در حیطه تربیت- بدنی و علوم ورزشی در دانشگاهها،به عنوان دو عامل بازدارنده موثر بر فعالیتهای پژوهشی تربیتبدنی بوده است که با یافتههای این پژوهش همخوانی دارد."