Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با وفاداری سازمانی و میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی درمدارس شهر ساری می باشد.از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی ازنوع همبستگی و از نظر هدف،کاربردی می باشد. جامعه آماری کلیه مدیران آموزشی سه دوره تحصیلی شهر ساری به تعداد 480نفر می باشد.نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان تعداد 213 نفر می باشند که به صورت تصادفی انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگ و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف وپرسشنامه محقق ساخته وفاداری می باشد. روایی ابزار استفاده شده،با استفاده از نظر متخصصان تائید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ به دست آمد.برای پرسشنامه های حمایت سازمانی ادراک شده 0/72 و پرسشنامه رفتار شهروندی 0/73 و پرسشنامه محقق ساخته وفاداری 0/88 به دست آمده است.نتایج پژوهش نشان داد وضعیت حمایت سازمانی ادراک شده در بین مدیران آموزشی مدارس پائین تر از حد متوسط است،ولی رفتار شهروند سازمانی و وفاداری در بین مدیران آموزشی بالاتر از حد متوسط می باشد و بین حمایت سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی و وفاداری مدیران آموزشی مدارس آموزش و پرورش شهر ساری رابطه وجود دارد.همچنین نقش تعدیل گری رفتار شهروندی سازمانی بین حمایت سازمانی ادراک شده با وفاداری مدیران آموزشی مدارس معنی دار نیست.
The purpose of this study, "The relationship between perceived organizational support and organizational
citizenship behavior and school administrators Education Sari loyalty" is. The method of data collection for a
description of the kind of "solidarity" and the goal is to be applied.The population of all three academic levels
Sari training managers to 480 people. Sample are given in Table krejcie Morgan 214 randomly selected. Data
from questionnaires Eisenberg perceptual organization supporting organizational citizenship behavior is
Podsakof and loyalty questionnaire To determine the reliability of the test sample of 30 questionnaires were
distributed and perceived organizational support for the questionnaire, Cronbach's alpha values 0/72 and
citizenship behavior questionnaire 0/73 and 0/88 loyalty questionnaire obtained. specific research hypotheses,
test, Pearson correlation analysis to check the direction of the main hypothesis of multiple regression analysis
using SPSS software was used.
The results showed that the perceived organizational support among school administrators, but it is not suitable
as organizational citizenship behavior and loyalty among educational administrators as appropriate.Between
perceived organizational support and organizational citizenship behavior and loyalty managers Sari school
education there.
Machine summary:
با توجه به موارد اشاره شده پژوهشگر در صدد پاسخ به این سئوال است که آیا بین حمایتهای سازمانی ادراک شده با رفتار شهروندی سازمانی و وفاداری مدیران آموزشی مدارس آموزش و پرورش شهرساری رابطه معناداری وجود دارد؟ روش روش پژوهش مورد استفاده، توصیفی از نوع «همبستگی» و از نظر هدف، کاربردی است.
با توجه به نتیجه حاصله بیانگر این نکته میباشد که برنامهریزان و مسئولین اداره آموزش و پرورش میتواند با ارزش قایل شدن برای همکاری مدیران مدارس در جهت بهبود عملکردشان، قدردانی به موقع از تلاشهای اضافی مدیران، توجه به رفاه کلی و توجه به رضایت همه جانبه آنها سطح حمایت ادراک شده را ارتقا بخشند و از پیامد مثبت آن یعنی تعهد مستمر کارکنان بهرهمند شود.
مقدار ضریب تعیین در مدل نهایی برابر 909/0 بوده و بیانگر اینست که 9/90 درصد از تغییرات میزان حمایت سازمانی ادراک شده توسط متغیرهای مستقل موجود در این مدل قابل توضیح است و این نتیجه بیانگر این است که هرچه مدیران نسبت به حمایت سازمانی کارمندان خود توجه داشته باشند رفتار شهروندی سازماندی و وفاداری کارکنان تقویت میگردد و این امر باید در اولویت کاری و برنامهریزی درازمدت مسئولین قرار گیرد.
5-با در نظر گرفتن نتایج حاصل رابطه و همبستگی بین حمایتهای سازمانی ادراک شده با وفاداری مدیران آموزشی مدارس ساری پیشنهاد میشود تحقیقاتی به منظور ارزیابی و استقرار نظام ارزشیابی عملکرد مناسب، بهبود و ایجاد زمینههایی برای افزایش حمایتهای سازمانی کارکنان، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای روابط مناسب میان کارکنان و مافوق (کارفرما) و بررسی ابعاد رعایت اصول اخلاقی با توجه به مفهوم تعهد سازمانی در میان کارکنان، انجام گیرد.
Between perceived organizational support and organizational citizenship behavior and loyalty managers Sari school education there.
Keywords: Perceived organizational support, organizational citizenship behavior, training managers, loyalty