Abstract:
نویسنده دراین مقاله در پی آن است،که با تأکید برساختار کتابهای درسی،چند روش شاخص در یادگیری را از طریق مطالعات موردی بررسی کند.مطالعهء موردی نویسنده بر روی چند کتاب درسی دانشجویان رشتهء مطالعات ادبی صورت گرفته است.وی در تحقیق پیش روی کوشیده است تا میزان موفقیت این کتابهای درسی را در بهکارگیری و عرضهء چند مورد از مدلهای یادگیری بررسی کند و قوتها و کاستیهای آنها را هم نشان دهد. روشهای یادگیری هم،که نویسنده به آنها توجه کرده است،از نظریهء یادگیری تجربی دیوید کلب اخذ شدهاند.بنا براین نظریه،در یادگیری تجربی چهار روش «یادگیری ملموس»،«یادگیری انتزاعی»،«یادگیری بازاندیشانه»و«یادگیری فعال»وجود دارد.نویسندهء این مقاله،با معرفی کردن و معیار قرار دادن این چهار روش،کوشیده است نتایج بررسی خود را عرضه کند.
Machine summary:
"این یافته تا چه حدی درباره کتابهای درسی مطالعات ادبی صدق میکند؟برای آزمایش این موضوع میتوانیم فصلی از کتاب بری را با فصلی به نام«روایت و بستار1»در کتاب آموزش انگلیسی ایگلستون مقایسه کنیم(اگرچه باید مراقبت نحوهء مواجهه با این فصل از ایگلستون به عنوان نمونهای از کتاب او باشیم،چرا که برخی دگرگونیها در الگوی فصلهای این کتاب وجود دارد).
با اینکه هیچ جایی برای یک مطالعهء موردی گسترده مانند تحلیل بری از[اثر داستانی]ادگار آلنپو دراین فصل از کتاب ایگلستون اختصاص داده نشده،اما او هم مثالهای مکرری از روایتهایی منحصربهفرد ارائه کرده است.
مثلا ایگلستون دراین هنگام میپرسد:«اگر میدانستید که پایان یک کتاب یا یک فیلم از دستتان میرود،آیا آن کتاب را میخواندید یا آن فیلم را میدیدید؟»،این امر ممکن است موجب شود که خوانندگان یا در جستجوی چنین روایتهایی(مانند ارواح مرده1،اثر کلاسیک نیکلای گوگول2)بروند یا آنکه سعی کنند خود یکی بسازند(همو، 2002:101)؛هرچند که ایگلستون درحقیقت هیچگاه به دنبال عرضهء امور محرک یادگیری فعال نبوده است.
اما دراینجا حد اقل دراین متون پراکنده امکانات کمتری برای یادگیری ملموس فراهم شده است:با آنکه به برخی مؤلفان و روایتها اشاره شده است،چنین اشارههایی بسیار مختصر و به شدت تعمیم یافتهاند.
این یافتهها برای مؤلفان فرصتی پیش میآورد تا درهنگام کار برروی ویراستهای بعدی کتاب خود از دیگر همکارانشان بیاموزند،و دراینجا فرصتی شگفتانگیز برای یک ناشر نوآور هم هست که با تولید یک کتاب درسی هر چهار روش یادگیری کلب را به نحوی فراگیر ارائه کند و دراین رقابت جلو بیفتد(مسلما این موضوع توجه مرا هم تا حد زیادی به خود جلب کرده است).
),The English Studies Book:An Introduction to Language, Literature and Culture,London:Routledge."