Abstract:
میشود.عرضه موضوعات قرآنی در محیطی متنوع،چندرسانهای و شوقانگیز برای تمام مخاطبان بهخصوص نسل جوان شورانگیز و پرجاذبه خواهد بود. جهان امروز سریعتر از هرزمان دیگری درحال تغییر است و با این تحولات جهانی،حفظ و پرورش ارزشهای انسانی و دینی یکی از دغدغههای انسان متفکر امروزی است.چنین جامعهای به ابزارهای گوناگونی جهت حفظ و گسترش محبوبیت دین نیاز دارد.براساس نظریه ساختارگرایی که پیشرفتهترین روش یادگیری است،تدریس و تربیت باید با مقتضیات و نیازهای زندگی ارتباط عینی و واقعی برقرار کند.این دیدگاه به نقش فعال یادگیرنده در معنی دادن به اطلاعات اهمیت میدهد و بر محیطهای یادگیری فعالی تأکید میکند که در آن یادگیرنده ضمن تفریح و بازی و تعامل به کاوش،کشف و شناخت میپردازد و یافتههای خود را توسعه میدهد.براین اساس بهرهگیری از رسانههای جدید،محیطهای یادگیری اشتیاقبرانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود جهت عرضه مفاهیم دینی ضروری بهنظر میرسد.مخاطب امروز پیامهای مستقیم و شعارگونه را برنمیتابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است و اعتقاد به پویایی و تازه بودن اسلام برای همه اعصار،مارا به روبهرو شدن با تنوع،پیچیدگی و تقاضای متغیر در یادگیری فرا میخواند.موضوع اصلی این مقاله پیشنهاد یادگیری این مفاهیم به صورت فعال و تعاملبرانگیز است و درآن نقش و تأثیر یادگیری فعال در ایجاد جذبه آموزههای دینی و کاربرد آن در کتاب درسی بررسی
Machine summary:
"موزه نظاممند(سیستمی)که در بالای سمت چپ قرار گرفته برپایه این باورها شکل گرفته است:1)محتوای موزه باید به صورتی نمایش داده شود که بازتاب درستی از موضوع درسی باشد؛2)محتوا باید به روشی به بازدیدکنندگان عرضه شود که برای فهم آسانترین راه باشد.
عنوان اصلی این قسمت جستجو برای معجزه در جنگل دوستی است و به صورت جنگلی طراحی شده که در داخل آن حیوانات مختلف،فیلمهای انیمیشن و دستگاههای تعاملی وجود دارد و در آن به مفهوم عشق و مشکلاتی که در زندگی مانع نگهداشتن این عشق است پرداخته میشود.
درمیان موارد ذکر شده تنها بخشی از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم جنبه تعاملی دارد که با بهرهگیری از فعالیتهای متنوع فرهنگی و هنری و برپایی کارگاههای مختلف و ارائه برنامههای جذاب قرآنی لحظات مفیدی را برای کودکان و خانوادهها فراهم کرده است.
پر واضح است که جهت طراحی مرکز قرآنی مخصوص به کودکان با ویژگی موزههای ساختارگرا نیاز به اجماع گروههای متخصص در زمینههای مختلف مانند متخصصین آموزش کودک و نوجوان،قرآنپژوهان،متخصصین موزه و طراحان دستگاههای تعاملی و طراحان داخلی است؛اجماعی که درخور شأن و منزلت قرآن باشد.
ترویج فرهنگ دینی با استفاده از این الگوی آموزشی،جذابیت آن را دوچندان خواهد کرد چنانکه در یک جمله میتوان گفت کاربرد مفاهیم دینی در زندگی روزمره،ایجاد هیجان و پویایی در فرایند یادگیری،اشاعه فرهنگ دینی،ایجاد زمینههای آشنایی و تعامل با ادیان مختلف و غیره از نتایج مفید چنین آموزشی است."