Abstract:
« تاکید » و کاربرد آن در قرآن از جمله مباحث علوم قرآنی است که مفسران و بلاغت شناسان بدان پرداخته اند . در این زمینه دو دیدگاه عمده مطرح شده است ، گروهی بر این باورند که تاکید در قرآن و روایت وجود ندارد ، زیرا بازگشت تاکید به تکرار است و تکرار ، لغو است . برخی دیگر معتقدند : از آنجا که قرآن به زبان قوم خود نازل شده و خارج از سبک و روش عرب نیست ، و تاکید در کلام عرب معمول و رایج است ، بنابراین تاکید در قرآن نیز کاربرد دارد ، و یکی از شاخصهای مهم بلاغت قرآن به شمار می رود ، زیرا در آن فواید بسیاری نهفته است
“Assertion” and its applications in the Qur’an are among the Qur’anic discourses that the exegetes and rhetoricians have dealt with. Two main viewpoints are introduced in this respect. One group believes that assertion does not exist in the Qur’an and traditions, for assertion is based on repetition and repetition is vain. Others assume that since the Qur’an was revealed in its own folk’s language and is not out of Arabs’ style and method, and that assertion is common in Arabs’ tongue, so also it is applied in the Qur’an and is regarded as one of the significant indices of the Qur’anic rhetoric, for it provides many benefits.
The writer of the present article regards the second viewpoint as acceptable. He goes on to introduce the methods of assertion used in the Qur’an along with various examples. In its early division, assertion consists of many types: spiritual assertion which takes place with terms such as kull (all), ajma‘ (all of), kilā(both), kiltā(both), nafs (self), and ‘ayn (self) used in fending off the misconception of unreality, general signification and inclusiveness of all individuals of a concept, as well as lack of elimination, error, and oblivion, etc.
The second type is the literal assertion, i.e., repetition of the earlier term.
Assertion by swearing, substitution, conjunction, description, particles of the genitives and particles of assertion are among other types of assertion. Also, other various rhetoric approaches like receding from a verb in the imperative mood to interrogation; apostrophe; using proper name in place of a pronoun; receding from a verbal to a nominal sentence; giving precedence to what is to be delayed, etc., are among other methods frequently used in the Qur’an.
Machine summary:
"تکرار اسم مانند: «کلا إذا دکت الأرض دکا دکا» حجر/21 برخی گفته اند در این آیه تأکید اسم است، ولی در «جاء ربک و الملک صفا صفا»(فجر/22) چنین نیست؛ زیرا از لفظ دوم، آنچه از لفظ اول اراده شده مراد نیست.
در بحث عطف گفته شده است که اگر اسم ظاهر بر ضمیر مرفوع متصل عطف گرفته شود باید ابتدا با ضمیر منفصل تأکید شود؛ مانند «اسکن أنت و زوجک الجنة» بقره/114)، یا «فاذهب أنت و ربک فقاتلا»(مائده/24) و مضمر الرفع الذی قد انفصل أکد به کل ضمیر اتصل آیا هر تکراری مفید تأکید است؟ از آنچه گذشت، ممکن است برداشت شود که هر تکراری تأکید را می رساند، ولی این تصور درست نیست؛ در سوره الرحمن آیه شریفه «فبأی آلاء ربکما تکذبان» تکرار شده، ولی چنان که اهل تفسیر گفته اند این تکرار برای تأکید نیست.
30 نوع دیگری از تأکید ذکر مصدر پس از فعل ـ البته نه به صورت مفعول مطلق ـ نوع دیگری از تأکید می باشد؛ مانند: «یا أیها الذین آمنوا إذا تداینتم بدین فاکتبوه»(بقره/282) محقق اردبیلی (م 993) فرموده است: جار و مجرور «بدین» چون از جنس «تداینتم» می باشد، دلالت بر مبالغه می کند31 و طبرسی نیز بدان تصریح کرده است.
نیشابوری در غرائب القرآن ذیل این آیه گفته است: «إیای» مفعول به برای «ارهبوا» است که محذوف می باشد و «ارهبوا» بعد از «إیای» در تقدیر گرفته می شود و افاده حصر می کند و جمله «ارهبوا» بعد از «فاء» نیز تکرار شده است."