Abstract:
هدف از انجام این تحقیق ارتقای دانش در زمینه تعاونیهای تولیدی در کشور،بررسی و تعیین رابطه احتمالی میان کیفیت،تبلیغات و نحوه توزیع محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت با تصمیم خرید مشتریان و تعیین میزان رضایتمندی مشتریان در این زمینه در نیمه 9831 بوده است.این پژوهش میدانی ازنوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری آن را مشتریان و خریداران محصولات شرکتهای تعاونی تولید استان لرستان در شهرستان کوهدشت تشکیل میدهد.حجم نمونه مورد بررسی با توجه به فرمول نمونهگیری از جوامع نامحدود،02 نمونه تعیین شد.پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کرونباخ 89 درصد به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رضایت مشتریان از خرید محصولات این شرکتها معادل 2/01 و به مراتب مورد انتظار(3)کمتر است که این مهم گویای رضایت کم متقاضیان از تعاونیهاست.بدینترتیب این نتیجه حاصل میشود که راهبردهای بازاریابی(یعنی نحوه ترکیب آمیخته بازاریابی)شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت نتوانستهاند به نحو شایسته رضایت مشتریان خود را جلب کنند که در نتیجهء آن مشتریان به تصمیم در انتخاب و خرید محصولات این شرکتها تشویق و ترغیب نگردیدهاند.به دیگر سخن،رضایتمندی خریداران تابعی از متغیرهای کیفیت،قیمت،تبلیغ و توزیع است که به عنوان متغیرهای مداخلهگرا، با ایجاد و تأمین خواستههای مشتریان،تصمیم به خرید از این شرکتها را موجب میشود.
The objective of this study is to promote knowledge in country’s producing cooperatives and to examine and determine the probable relationship between quality، price، advertisement and method of distribution in cooperative producing companies in Kuhdasht County with decision of customers to purchase and determining the satisfaction of customers in 2010. Customers of cooperative producing companies in Kuhdasht form the population of this research. The sampling size of this field descriptive-correlative study was determined according to sampling formula of unlimited populations (n=20). The validity of the questionnaires was determined 98% using Cronbach test. Research findings shows that the customer satisfaction from purchasing the products of the mentioned companies is 2.10%، lower than expected average of 3%. This implies their low satisfaction. Therefore it can be concluded that that marketing strategies of producing cooperative companies in Kuhdasht couldn’t provide the necessary satisfaction for the customer causing the costumers lack of interest in purchasing the products of these companies. In other words، customer's satisfaction is subject to quality، price، advertisement and distribution variables which as intervention variables provide and supply the demand of the customers، leading to decisions to purchase from these companies.
Machine summary:
تأثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید و میزان رضایت مشتریان شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت1 ایوب گراوند،2دکتر محمود نورایی،3دکتر ایرج ساعی ارسی4 تاریخ دریافت:98/7/31 تاریخ پذیرش:98/11/03 چکیده هدف از انجام این تحقیق ارتقای دانش در زمینه تعاونیهای تولیدی در کشور،بررسی و تعیین رابطه احتمالی میان کیفیت،تبلیغات و نحوه توزیع محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت با تصمیم خرید مشتریان و تعیین میزان رضایتمندی مشتریان در این زمینه در نیمه 9831 بوده است.
این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان«تأثیر آمیخته بازاریابی بر خرید و میزان رضایتمندی مشتری در این زمینه(مطاله موردی:محصولات شرکتهای تعاونی-تولیدی شهرستان کوهدشت»است که با حمایت معاونت پژوهش،آموزش و کارآفرینی تعاونیهای وزارت تعاون انجام شده است.
با توجه به موارد یاد شده،هدفهای کلی این پژوهش ارتقای دانش در زمینه بهبود عملکرد تعاونیهای تولیدی در کشور،شناخت و تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید مشتریان محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت و نقش رضایت مشتری در این زمینه میباشد.
روش پژوهش در این تحقیق کیفیت،قیمت،تبلیغ و توزیع محصولات تعاونیها به عنوان متغیرهای مستقل و تصمیم خرید مشتری از محصولات شرکتهای تعاونی تولید شهرستان کوهدشت به عنوان متغیر وابسته و رضایت مشتری به عنوان متغیر مداخلهگر در نظر گرفته شده است.
این تحقیق در طبقهبندی بر مبنای روش پژوهش،تحقیقی توصیفی-ییمایشی است چون در آن بیشتر به شناسایی و تأثیر آمیخته بازاریابی در تصمیم خرید محصولات شرکتهای تعاونی تولیدی شهرستان کوهدشت و نقش رضایت مشتری در این زمینه پرداخته شده است.