Abstract:
در میان انواع مختلف شکلهای ارزیابی(موفقیت/اثربخشی)سیستمهای اطلاعاتی،رضایت کاربر نهایی یکی از پرکاربردترین معیارهاست.در این پژوهششناسایی فاکتورهای تأثیرگذار بر رضایت کاربر نهایی سیستمهای اطلاعاتی بر مبنای نظریهی عدالت مد نظر است.بدین منظور 8 فاکتور تأثیرگذار بر رضایت کاربران نهایی از جمله عدالت مراودهای،عدالت توزیعی،تحقق منصفانهی روابط،تحقق منصفانهی خودشکوفایی،انتظارات از عملکرد کاری،عدالت رویهای،تحقق منصفانهی عملکرد کاری و عملکرد کاری در قالب یک مدل یکپارچه شناسایی شد،سپس در یک مورد واقعی مورد آزمون قرار گرفت.جامعهی آماری شامل کاربران سیستمهای اطلاعاتی 110 کلانتریهای شهر کرمان و نمونه،شامل 97 نفر از آنهاست.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و از معادلهی رگرسیون برای برآورد و تحلیل این رابطه استفاده میشود.نتایج این پژوهش بازگوکنندهی آن است که رابطهای عدالت مراودهای،عدالت توزیعی،تحقق منصفانهی روابط،تحقق منصفانهی خود شکوفایی،انتظارات از عملکرد کاری با رضایت کار بر نهایی معنادار و رابطهی عدالت رویهای،تحقق منصفانهی عملکر کاری و عملکرد کاری با رضایت کاربر نهایی غیر معنادار است.
Machine summary:
"بدین ترتیب این پژوهش به دنبال شناسایی فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر روی رضایت کاربران نهایی سیستمهای اطلاعاتی در یک مدل یکپارچه با رویکرد مبنایی عدالت است.
این مسئله در پژوهش انجام شده به وسیلهی کوهن و اولشیر مورد توجه قرار گرفت،مدل آنها تأثیر عدالت و انصاف بر رضایت کاربر نهایی را در فرآیند توسعه سیستمهای اطلاعاتی بررسی میکند و شامل ابعاد سهگانهی نظریهی عدالت(عدالت توزیعی،عدالت تعاملی،عدالت رویهای)است[81].
بنابراین با توجه به اهمیت"رعایت انصاف"و"رضایت کاربران"از"بخش سیستمهای اطلاعاتی"در بهبود رضایت کاربر از سیستمهای اطلاعاتی، در این مقاله از طریق ادغام این دو مدل یک مدل مفهومی یکپارچه برای ارزیابی رضایت کاربران نهایی از سیستمهای اطلاعاتی پیشنهاد شده است(نمودار 1).
عدد مربوط به سطح معناداری آزمون تحلیل واریانس صفر شد و این عدد از سطح خطای 0/50 کمتر است،بنابراین با احتمال 59 درصد نتیجهگیری میشود که رابطهی مجموع عوامل(کیفیت اطلاعات،کیفیت خدمات پشتیبانی سیستم،کیفیت سیستم،تحقق منصفانهی خودشکوفایی،تحقق منصفانهی روابط،تحقق منصفانهی عملکرد کاری،عدالت توزیعی،عدالت مراودهای،عدالت رویهای)و رضایت کاربران نهایی سیستمهای اطلاعاتی خطی است.
بحث و نتیجهگیری از آن جا که بحث رضایت کاربران نهایی از مهمترین موضوعات مدیریت سیستم است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر،شناسایی فاکتورهای تأثیرگذار بر رضایت کاربر نهایی سیستمهای اطلاعاتی بوده و به منظور ارایه مدلی یکپارچه جهت ارزیابی رضایت کاربران نهایی سیستمهای اطلاعاتی رابطهی بین متغیرهای عدالت رویهای،عدالت مراودهای، عدالت توزیعی،تحقق منصفانهی روابط،تحقق منصفانهی عملکرد کاری،تحقق منصفانهی خودشکوفایی با متغیر رضایت کاربر نهایی مورد بررسی قرار گرفته است و از این میان عدالت مراودهای بیشترین تأثیر را بر رضایت کاربر داشته و این خود اهمیت و تأثیر عدالت در روابط با کاربران را برجسته مینماید."