Abstract:
در این مقاله سعی شده تا با مطالعه انواع دیدگاه ها نسبت به بحران های حوادث غیرمترقبه طبیعی، نقش رسانه ملی در کمک به مدیریت آنها در مرحله پس از وقوع بررسی شود و سپس راهکارهای عملیاتی و شیوه های مقابله و مواجهه با بحران حوادث طبیعی از ناحیه رسانه ملی به عنوان کمک و همکاری با سازمان مدیریت بحران ارائه شود. فقدان راهکارهای مدون و برنامه ریزی شده رسانه ملی در همراهی و مشارکت در مدیریت بحران های حوادث غیرمترقبه، مسئله اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. لذا، هدف از این تحقیق ارائه راهکارهایی برای ایفای نقش رسانه ملی در رویکردهای مدیریت بحران های حوادث غیرمترقبه طبیعی در مرحله پس از وقوع می باشد. بر این اساس، چیستی راهکارهای ایفای بهینه این نقش ها در کمک به مدیریت بحران، سوال اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 220 نفر از خبرگان است که پس از بررسی نظری اهداف و نقش های رسانه ملی و نیز طرح مباحث نظری مربوط به بحران های حوادث غیرمترقبه و نحوه مدیریت آنها، با رویکرد ایجابی صرفا بر نقاط قوت رسانه ملی تاکید نمودند. این بررسی منجر به تدوین بیست راهکار برای ایفای نقش رسانه ملی در کمک به مدیریت بحران حوادث غیر مترقبه طبیعی در دوره زمانی پس از وقوع بحران گردید.
Machine summary:
"متدولوژی تحقیق هدف این تحقیق،ارائه راهکارهایی برای ایفای نقش رسانه ملی در رویکردهای مدیریتبحرانهای حوادث غیر مترقبه طبیعی در مرحله پس از وقوع است و به دنبال چیستیراهکارهای ایفای بهینه این نقشها در کمک به مدیریت بحران به عنوان سؤال تحقیقمیباشد که تلاش شده است با روش همخوانی-زمینهای و با گردآوری کتابخانهای واسنادی و استفاده از تجربیات مدیران در حوزههای بحران و رسانه و استفاده از میزگردنخبگی پاسخهای مناسب به دست آید.
نقشهای و وظایف اساسی رسانه ملی مرتبط با گونههای مختلف نیازهای جامعه آسیبدیدهپس از وقوع بحران که از ادبیات تحقیق به دست آمده است به شرح جداول زیر عبارتانداز:(خجسته،384:14)(سبیلان اردستانی،1386:94-93) الف-وظایف رسانه ملی در مرحله حاد بحران پس از وقوع حوادث غیر مترقبه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)ب-وظایف رسانه ملی در مرحلهگذار بحران حوادث غیر مترقبه پس از وقوع (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)ج-وظایف رسانه ملی در مرحله عادی شدن شرایط جامعه آسیبدیده از بحران حوادث غیر مترقبه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بخش چهارم-راهکارهای ایفای بهینه نقشهای رسانه ملی در کمک به مدیریت بحرانحوادث طبیعی-مرحله پس از بحران الف-چگونگی تدوین راهکارها برای بررسی نحوه ایفای نقشها و وظایف رسانه ملی در ارتباط با مدیریت بحرانزلزله بم،محقق با بیست نفر از صاحبنظران در حوزه علوم ارتباطات،رسانه و مدیریتبحران حوادث طبیعی و چند تن از مدیران رسانه ملی که به نوعی در مدیریت بحران زلزلهبم نقش داشتهاند،به ویژه با استاندار وقت کرمان و مدیر بحران زلزله بم مصاحبهای بهصورت نیمه هدایت شده انجام داد."