Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که مشخص کند کاربرانی که دارای گرایش مذهبی اسلامی قوی تری هستند، در کنکاشهای اینترنتی خود از مسائل غیر اخلاقی، غیر ارزشی و عواملی که موجب انحطاط آنها می شود، دوری می کنند. روش: روش تحقیق، زمینه یابی پیماشی (survey) است. یافته ها: یافته های پژوهش به طور کلی نشان می دهد کاربرانی که گرایش مذهبی اسلامی در آنها قوی تر است، در کنکاشهای اینترنتی بیشتر به مسائل اخلاقی و ارزشی توجه دارند. در مورد عامل (R1) عقاید و مناسک، میانگین افراد متاهل از مجرد بالاتر است. بین کاربران دارای رشته های تحصیلی مختلف در خصوص عوامل یاد شده بر اساس پرسشنامه گرایش مذهبی(R ، R1 ، R2)، تفاوت معنادار مشاهده نمی شود. بین کاربران گروههای سنی مختلف در خصوص عامل عقاید و مناسک (R1)، تفاوت معنادار است؛ ولی در خصوص دو عامل دیگر(R2 و R)؛ یعنی اخلاق و جهت گیری مذهبی اسلامی، تفاوت معناداری مشاهده نمی شود. نتیجه گیری: نهادینه کردن اخلاق اسلامی در کاربران، بهترین راهبردی است که می تواند آنها را از کنکاشهای اینترنتی غیر اخلاقی دور کند. همچنین می توان ابزارهایی را در جهت دورسازی کاربران از مسائل غیر اخلاقی و غیر ارزشی به کار گرفت؛ مثل طرح قوانین ویژه اینترنت، اخذ مجوز و تعهد مبتنی بر محتوا یا قرار دادن فیلترهایی در خصوص منع کاربران، چنان که کشورهای مختلف از آنها استفاده می کنند. اما هیچ راهکاری بهتر از تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی نیست
Machine summary:
"جدول 4:نتایج آزمون t و لوین درخصوص مقایسۀ میزان گرایش کاربران اینترنتی به عوامل سهگانۀ مذهبی اسلامی برحسب وضعیت تأهل (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج آزمون لوین نشان میدهد،به استثنای عامل 2R که همگونی واریانس احراز شده است،در دو عامل 1R و R ،اجرای آزمون t با تغییر درجۀ آزادی امکانپذیر است و نتایج آزمون t نشان میدهد که در مورد هر سه عامل 1R (عقاید و مناسک)، 2R (اخلاق)و R (جهتگیری مذهبی اسلامی)،دو گروه کاربرانمجرد و متأهل باهم تفاوت معناداری دارند.
جدول 6:نتایج تحلیل واریانس یکطرفه درخصوص میزان گرایش کاربران اینترنتی به عوامل سهگانۀ مذهبی اسلامی برحسب رشتههای تحصیلی مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 6 نشان میدهد که میزان گرایش مذهبی اسلامی کاربران با رشتههای تحصیلی مختلف درخصوص عوامل سهگانه(عقاید و مناسک و اخلاق و جهتگیری مذهبی اسلامی)تفاوت معناداری وجودندارد و بهطور کلی f محاسبه شده از f بحرانی جدول در سطح 0/05<P کوچکتر است.
جدول 7:نتایج تحلیل واریانس یکطرفه درخصوص میزان گرایش کاربران اینترنتی به عوامل سهگانۀ مذهبی اسلامی برحسب گروههای سنی مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 7 نشان میدهد که بین میزان گرایش مذهبی اسلامی کاربران گروههای سنی مختلف درخصوص عوامل سهگانه(عقاید و مناسک و اخلاق و جهتگیری مذهبی اسلامی)تفاوت معناداری وجودندارد و بهطور کلی f محاسبه شده از f بحرانی جدول در سطح 0/05<P کوچکتر است.
نتایج جدول 5 درخصوص مقایسۀ میزان گرایش کاربران اینترنتی به عوامل سهگانۀ مذهبی اسلامی برحسب وضعیت اقتصادی مختلف نشان میدهد که تفاوت معناداری به لحاظ آماری بین آنها وجود ندارد وکاربران با وضعیتهای اقتصادی مختلف بهصورتی تقریبا همسان به عوامل سهگانه(عقاید و مناسک،اخلاقو جهتگیری مذهبی اسلامی)گرایش دارند."