Abstract:
این مطالعه به مقایسه برخی از ویژگیهای دانش آموزان تیزهوش و عادی در مقطع
متوسطه شهر تهران پرداخته است. بدین منظور ۲۵۴ دانش آموز عادی و ۱۶۵
دانش آموز تیزهوش براساس نمرات آزمون هوش کتل به طور تصادفی از بین
دانش آموزان مقطع متوسطه مراکز آموزشی شهر تهران انتخاب گردید، و با آزمونهای
«تصور از خود بک»، «حرمت خود کوپراسمیت»، «حالت - رگۀ اضطراب اسپیلبرگر» و
«افسردگی بک »، مورد ارزیابی قرار گرفتند: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که
«تصور از خودم در دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری (0> ۰/۰۵) بیشتر از
دانش آموزان عادی است ولی تفاوت معناداری در «حرمت خود» آنها وجود ندارد.
همچنین «حالت اضطراب» و «افسردگی» در دانش آموزان عادی به طور معناداری
(p>0/01) بیشتر از دانش آموزان تیزهوش است ولی بین «رگۀ اضطراب» تفاوت
معناداری دیده نمیشود.
Machine summary:
بدین منظور 254 دانش آموز عادی و 165 دانش آموز تیزهوش براساس نمرات آزمون هوش کتل بهطور تصادفی از بین دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز آموزشی شهر تهرن انتخاب گردید،و با آزمونهای «تصور از خود بک»،«حرمت خود کوپر اسمیت»،«حالت-رگۀ اضطراب اسپیلبرگر»و «افسردگی بک»،مورد ارزیابی قرار گرفتند:نتایج بدست آمده حاکی از آن است که «تصور از خود»در دانشآموزان تیزهوش بهطور معناداری )50/0<P( بیشتر از دانشآموزان عادی است ولی تفاوت معناداری در«حرمت خود»آنها وجود ندارد.
تصور«مثبت»از خود،موجب پویایی و نیروی حرکت در جهت شکوفایی تیز هوشی میشود،نتیجه پژوهش حاضر نشان دهندۀ آن است که تصور از خوددانش آموزان تیزهوش بهطور معناداری بیشتر از دانش آموزان عادی است و این نتیجه با نتایج بسیاری از پژوهشها(کچام و سیندر 1977،مداکس،شیبر و باس 1982،کلی و کلانجلو 1984،ری و همکاران 1992 و فلدهاسن و نیملوس-هیپن 1993) همخوانی دارد دربارۀ علت نتیجۀ بدست آمده با توجه به نظر«اریکسن»که معتقد است تصور از خود در نوجوانی مستلزم رها کردن ادراک آینهای خویشتن به سود هویتی مستقلتر و فردیتر است،میتوان گفت دانش آموزان تیزهوش مورد مطالعه توانستهاند ادراک آینهای خویش را رها کنند و به سوی هویتی مستقلتر و فردیتر گام بردارند و خود را فراتر از دید والدین،معلمان و دوستان ببینند.
نتیجۀ بدست آمده دربارۀ«افسردگی»نیز نشان دهنده آن است که:میزان افسردگی در دانش آموزان عادی بهطور معناداری بیشتر از دانش آموزان تیزهوش است این نتیجه با نتایج برخی از پژوهشها که نتایج آنها نشان دهنده عدم وجود تفاوت بین افراد تیزهوش و عادی است (برودی و بن باو 1986 و لام 1988)همخوانی ندارد.
detfig eht gnoma noisserped DCATloohcs drawot edutitta dna yteixna,tpecnoc-fleS")2991(.
"nerdlihc detfig ni ecnatsid laicos dna tpecnoc-fleS".