Abstract:
قسمت اول این مقاله در شماره ۶ مجله روانشناسی به نظر خوانندگان رسید، در
این قسمت به بررسی نتایج این پژوهش پرداخته میشود. نتایج بیانگر تغییرات معنادار
«کارآمدی» ذهنی دانش آموزان، سال اوّل، سوم و پنجم دبستان در طول روز و هفته
است. در ضمن ماهیت آزمون سطح اقتصادی و علمی دانش آموزان در نوسانات
کارآمدی ذهنی، خصوصا برای مدارس دو نوبته محسوس تر است.
با توجه به نتایج گستردۀ پژوهش، بنظر میرسد که اگر برنامهریزی آموزشی
وزارت آموزش و پرورش کشور وجود چنین تغییراتی را در برنامههای درسی در نظر
بگیرد مفید خواهد بود، و همینطور چنانچه برای روشنتر شدن موقعیت تغییرات
کارآمدی ذهنی در بخش پژوهش اولویت قائل شود به صورت علمی و تایید شده
مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
Machine summary:
جدول 14-میانگین نتایج دو هفته برحسب سطح علمی دانشآموزان دو نوبته پایه اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-تغییرات روزانه کارائی: کارآمدی هفته بعد از ظهر دانشآموزان پسر در آزمون خط زدن اشکال با نتیجه در دیگر ])100/0<P 35/9-)801-3(F[ ساعت 13/30 بطور معنی داری بیشتر از ساعات است.
جدول 15-میانگین نتایج دانشآموزان یک نوبته دختر و پسر پایه سوم برای 3 آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00706YSRG007G% 2-تغییرات هفتگی کارآمدی کارآمدی برای دختران با نتیجه ])1000<P 17/6-)521-5(F[ برای آزمون دستور زبان در روز چهار شنبه بطور معنی دار بیشتر است.
جدول 17-میانگین نتایج دانشآموزان دو نوبته پایه سوم برای 3 آزمون در هفته صبح و بعد از ظهر (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-تغییرات هفتگی کارآمدی برحسب سطح علمی خوب،متوسط و ضعیف در هفته صبح و بعد از ظهر کارآمدی در آزمون خط زدن اعداد برای دانشآموزان خوب دختر در هفته صبح تا نتیجه ])10/0<P 88/5-)73-2(F[ بطور معنی داری در روز چهار شنبه بیشتر است.
(جدول 20) جدول 20-میانگین نتایج هفتگی کارآمدی پایه پنجم یک نوبته برحسب سطح علمی دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-تغییرات روزانه کارآمدی با توجه به جدول 20 و نمودار 7 برای دختران کارآمدی در آزمون«خط زدن اعداد» با نتیجه ])1000/0<P 12/05-)46-4(F[ و در آزمون«اشکال فضائی»با نتیجه ])10/0<P 46/5-)46-4(F[ بطور معنی داری در ساعات 9/30 و 10/30 دقیقه بیشتر است.
جدول 22-میانگین کل نتایج دانشآموزان پایه پنجم دو نوبته برای سه آزمون در هفته صبح و بعد از ظهر (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-تغییرات هفتگی کارآمدی در هفتۀ صبح کارآمدی در روز چهار شنبه برای دانشآموزان دختر برای سه آزمون با نتیجه ])100/0<P 69/13-)561-5(F[ بطور معنی داری بیشتر است.