Abstract:
به منظور بررسی رابطة موفقیت تحصیلی با راههای مقابله با تنیدگی و جایگاه اجتماعی- اقتصادی نوجوانان دختر، تعداد 328 دانش آموز دختر پایة سوم راهنمایی با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای از مدارس راهنمایی جنوب، مرکز و شمال شهر تهران انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون مقابله با بحران (CISS) و معدل آزمودنیها جمعآوری شد و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دهندة وجود رابطه مثبت بین موفقیت تحصیلی و مقابله مسئله مدار از یکسو و رابطه مثبت بین جایگاه اجتماعی- موفقیت تحصیلی از سوی دیگر بود. بین راههای مقابله با تنیدگی و جایگاه اجتماعی- اقتصادی رابطة معناداری مشاهده نشد.
Machine summary:
"جدول 3-خلاصه نتایج آزون تحلیل واریانس مربوط به جایگاه اجتماعی-اقتصادی و راههای ماقبله با تنیدگی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهت بررسی تفاوت راههای مقابلۀ مورد استفادۀ آزمودنیهای دارای موفقیت تحصیلیپایین،متوسط و بالا نیز آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مورد استفاده قرار گرفت.
جدول 4-نتایج آزمون تحلیل واریانس مربوط به راههای مقابله با تنیدگی و موفقیت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که د رجدول 4 مشاهده میشود بین راههای مقابلۀ مورد استفادۀ آزمودنیهایمتعلق به سطوح مختلف موفقیت تحصیلی(پایین،متوسط و بالا)تفاوت معنادار است.
جدول 5-خلاصه نتایج آزمن تحلیل واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی و راههای مقابله با تنیدگی (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 5 مشاهده میشود اثر موفقیت تحصیلی در هر چهار آزمون پیلایی،ویلکز،هتلینگ و رویز معنادار(0/001< p )میباشد.
جدول 6-نتایج آزمون توکی مربوط به سطوح موفقیت تحصیلی و راههای مقابله با تنیدگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون توکی نشان میدهد که آزمودنیهای دارای موفقیت تحصیلی پایین و بالا از نظرمیزان استفاده از مقابلۀ مسئلهمدار با یکدیگر تفاوت معناداری دارند.
جدول 7-نتایج تحلیل واریانس تک متغیری مربوط به جایگاه اجتماعی-اقتصادی و موفقیت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 6 نشان میدهند که آزمودنیهای دارای جایگاه اجتماعی-اقتصادی مختلف(پایین،متوسط و بالا)از نظر میزان موفقیت تحصیلی(معدل)با یکدیگر تفاوت معناداری دارند.
*همچنین نتایج نشان داد که بین راههای مقابلۀ مورد استفادۀ آزمودنیهای دارای پیشرفتتحصیلی پایین،متوسط و بالا تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که آزمودنیهای دارایموفقیت تحصیلی بالا نسبت به آزمودنیهای دارای موفقیت تحصیلی پایین،بیشتر از مقابلۀ&%02504YSRG025G% مسئلهمدار استفاده میکنند."