Abstract:
باورهای هوشی به رفتار فرد جهت داده و پیشبینی رفتار او را برای دیگران ممکن میسازد. جهتگیری هدفی نیز الگوی یکپارچهای از باورها، اسناد و عواطف است که به رفتار تحصیلی فرد جهت میدهد و روشهای مختلف نزدیک شدن، درگیر شدن و یا پاسخدهی به موقعیتهای پیشرفت را شامل میشود. بنابراین با هدف شناسایی رابطه میان جهتگیری هدفی و باورهای هوشی با پیشرفت تحصیلی تعداد 120 دانشآموز دختر و پسر از پایههای اول راهنمایی و دبیرستان به طور تصادفی از میان منطقه 2 شهر تهران انتخاب شدند.برای ارزیابی هوشی از مصاحبه نیمه سازمان یافته و برای تعیین جهت گیری هدفی از پرسشنامه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: الف) اکثریت دانش آموزان با جهتگیری هدفی تبحری دارای باور هوشی افزایشی هستند؛ ب) اکثریت دانش آموزان با باور هوشی ذاتی دارای جهتگیری هدفی عملکردی هستند؛ ج) باورهای هوشی توانایی پیشبینی جهتگیری هدفی را دارد؛ د) جهتگیری هدفی عملکردی توان پیشبینی 11% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را دارد؛ ه) بین پیشرفت تحصیلی و جهتگیری هدفی عملکردی و باور هوشی ذاتی رابطه منفی وجود دارد؛ و) همراه با سن اعتقاد به ترکیبی بودن منبع و ثبات هوش افزایش مییابد ؛ ز) به طور کلی پسران بیشتر از دختران به ترکیبی بودن منبع هوش اعتقاد دارند.
Machine summary:
"یافتههای پژوهش یوردان(1997)نیز نشان داد که برای پسران رابطۀ مثبتی میانجهتگیری هدفی عملکردی و جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه وجود دارد در حالی که چنین&%02505YSRG025G% رابطهای در مورد دختران به دست نیامده است.
بنابراین نظر بر تنوع یافتهها در این مورد میتوان این سؤال را مطرح کرد که:اصولاباورهای هوشی دانشآموزان بر حسب دورههای تحصیلی چه ویژگیهایی را دارا است؟و آیا اینویژگیها تحت تأثیر سن قرار دارند؟ با توجه به دیدگاهها و پژوهشهای ارایهشده درباره جهتگیری هدفی و باورهای هوشی،پژوهش حاضر در صدد رسیدن به اهداف زیر است:1-شناسایی رابطه میان باورهای هوشی و جهتگیری هدفی 2-مقایسه باورهای هوشی بر حسب مقطع تحصیلی 3-مقایسه باورهای هوشی دختران و پسران 4-تعیین میزان پیشبینی پیشرفت تحصیلی از روی متغیرهای جهتگیری هدفی،باورهایهوشی و جنس روش آزمودنیها تعداد 120 دانشآموز دختر و پسر پایه اول راهنمایی و دبیرستان که در سال 80-1379 درمدارس دولتی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند.
جدول 5-گام نهایی لگاریتم خطی جهتگیری هدفی تبحری و باورهای هوشی (به تصویر صفحه مراجعه شود)در خصوص باورهای هوشی و پایه تحصیلی بر اساس دادههای به دست آمده،(جدول 6)76%از دانشموزان پایه اول راهنمایی دارای باور هوشی افزایشی هستند و 24%آنان بر ایناعتقاد هستند که هوش ذاتی است.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که از میان متغیرهای جهتگیری هدفی(تبحری،عملکردی و تبحری-عملکردی)،باورهای هوشی(ذاتی-افزایشی)و جنس،جهتگیری هدفیعملکردی قادر به پیشبینی 11%از تغییرات پیشرفت تحصیلی است.
loV :noitavitom tnemeveihca ot hcaorppa yraropmetnoc dna cissalc ehT gnitargetnI.
590-582,85,ygolohcysp lanoitacudE dna noitavitom enimrednu nac esiarp ecnegilletnI.
sserp ylrae ni loohcs dnawoT sneirF-fo-noitatneiro ehT-dna-slaog tnemeveihcA."