Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی روابط ساده و چندگانه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان می باشد. نمونه این پژوهش 200 نفر از دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانی شهرستان اهواز بودند که در سال تحصیلی 1383-84 به تحصیل اشتغال داشتند و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. آزمودنی ها مقیاس های «اضطراب امتحان اهواز»، «حرمت خود کوپر اسمیت»، «اضطراب اجتماعی واتسون و فرند»، «کمال گرایی اهواز» و «تعلل شوارتزر و دی هل» را تکمیل کردند. در ضمن، معدل سال قبل دانش آموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که حرمت خود با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و با اضطراب امتحان رابطه منفی دارد. اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و با اضطراب امتحان رابطه مثبت دارند. همچنین، مشخص گردید که از میان متغیرهای پیش بین این پژوهش، متغیر حرمت خود بهترین پیش بینی کننده برای عملکرد تحصیلی و متغیرهای کمال گرایی، حرمت خود و اضطراب اجتماعی به ترتیب، بهترین پیش بینی کننده ها برای اضطراب امتحان می باشند.
Machine summary:
"بنابراین،در این پژوهش سعیبر آن است که روابط ساده و چندگانه متغیرهای حرمت خود،اضطراب اجتماعی،کمالگرایی، تعلل به عنوان متغیرهای پیشبین با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان،به عنوان متغیر ملاک،در دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانی اهواز مورد بررسی قرار گیرد.
جدول 2-ضرایب همبستگی ساده حرمت خود،اضطراب اجتماعی،کمالگرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که مندرجات جدول 2 نشان میدهد،بین«حرمت خود»دانشآموزان و«عملکردتحصیلی»آنها رابطۀ مثبت معنیدار وجود دارد.
همانطور که این جدول نشان میدهد،ضریبهمبستگی چندگانه برای ترکیب خطی متغیرهای حرمت خود،اضطراب اجتماعی،کمالگرایی وتعلل با اضطراب امتحان دانشآموزان برابر با 0/72 RM بوده که در سطح 0/001<p معنیداراست،لذا رابطه چندگانه متغیرهای پیشبین با اضطراب امتحان تأیید میشود.
جدول 5-ضرایب همبستگی چندگانۀ حرمت خود،اضطراب اجتماعی،کمالگرایی وتعلل با اضطراب امتحان با استفاده از روش ورود (به تصویر صفحه مراجعه شود) * بحث * یافتههای به دست آمده از تحقیق حاضر نشان میدهد که،بین«حرمت خود،»دانشآموزان.
ازآن جایی که در نظام آموزشی ما،نمره ملاکموفقیت و تعیین جایگاه دانشآموزان است و دانشآموز با کسب نمرۀ برتر میتواند تأیید و پذیرش دیگران را به دست آورد بنابراین،ایجاد پدیدهای به نام اضطراب دور از انتظارنیست در تبیین رابطۀ به دست آمده بین تعلل و اضطراب امتحان نیز میتوان گفت کهدانشآموزانی که تعلل میکنند به دلیل سهلانگاری و امروز و فردا کردن در انجام تکالیف وامور تحصیلی خود و فقدان برنامهریزی زمانی برای انجام بهموقع آنها،هنگام نزدیک شدنامتحانات دچار آشفتگی و اضطراب میشوند.
yteixna dna meetse-fles neewteb pihsnoitaler ehT."