Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعه آثار تنیدگی امتحانات نهایی بر تغییرات کورتیزول بزاقی در کودکان بوده است. بدین منظور 100 دانش آموز (50 پسر و 50 دختر) پایه پنجم دبستان از دو مدرسه در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به سوالات سیاهه «اضطراب امتحان» و مقیاس «حرمت خود» پاسخ دادند. پس از اطمینان از سلامت جسمی و روانی آنها بر اساس پرونده بهداشتی و معاینات بالینی و موافقت والدین و مهار متغیرهای خواب، تغذیه، دارو و ورزش، نمونه های بزاقی آنها 5 بار یعنی بار اول یک هفته قبل از امتحانات نهایی و سه بار در طول امتحانات ریاضی، تاریخ و علوم و بار پنجم یک هفته پس از امتحانات در ساعات یکسانی گرفته شد. نمونه های بزاقی در آزمایشگاه با روش الیزا تحلیل شدند و میزان «کورتیزول بزاقی» آزمودنی ها بدست آمد. تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که میزان کورتیزول در طول امتحانات نسبت به قبل و بعد از امتحانات به صورت معناداری (a=0.01) افزایش یافته است و از میان متغیرهای جنس، «اضطراب امتحان» و «حرمت خود» تنها تاثیر اضطراب امتحان (a=0.01) معنادار است یعنی میزان افزایش کورتیزول در دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا، کمتر است.
Machine summary:
"در این راستا تحقیق کودیلکا و همکاران(2004)،و کودیلکا و کیرشبام(2005)،نیز نشان&%04304YSRG043G% دادهاند که در پاسخ به تنیدگی آزمایشگاهی حاد،ضربان قلب کودکان 12 ساله،افزایش بیشتریداشته است.
* روش اجرا پس از انتخاب نمونه،وضعیت جسمی و روانی آزمودنیها با توجه به پروندۀ بهداشتی آنها، اطلاعات مربی بهداشت مدرسه و معاینه بالینی پزشک مورد بررسی قرار گرفت ودانشآموزانی که دچار بیماری خاصی بودند از تحقیق حذف شدند و انتخاب شدگان 5 بار یعنییک هفته قبل از امتحانات،اولین روز امتحان مهم(ریاضی)،روز وسط امتحانات(علوم)و روزآخر امتحانات(تاریخ)و یک هفته بعد از امتحانات،بزاق دهان دانشآموزان با استفاده از لولهدربدار در عرض 30 ثانیه درست 5 دقیقه قبل از شروع امتحان(در اوج تنیدگی)توسط مربیانبهداشت مدارس که قبلا آموزشهای لازم را دیده بودند،گرفته شد و برای سنجش میزان«کورتیزول بزاقی»به آزمایشگاه ارسال گردید.
جدول 1-ویژگیهای آماری متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 1 حجم نمونه،میانگین و انحراف معیار متغیرهای مختلف تحقیق یعنی متغیرکورتیزول بزاقی در 5 مرحله و متغیرهای اضطراب امتحان و حرمت خود آورده شده است.
همانطور که در جدول 1ملاحظه میشود معنیداری تغییرات میزان کورتیزول در روزهای امتحان در قیاس با قبل و بعد ازامتحان در سطح 1 0/0 براساس آزمونهای چهارگانه تأیید میشود یعنی تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که میزان کورتیزول در جریان امتحانات افزایش یافته و پس از امتحاناتمجددا به سطح پایه برگشت کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کوتیزول نمودار 4-میانگینهای 5 بار سنجش کورتیزول بزاقی در آزمودنیهای دارای سطوح مختلف«حرمت خود» * بحث و نتیجهگیری * نتیجۀ اساسی تحقیق حاضر این بود که میزان«کورتیزول بزاقی»در ایام امتحانات بیشتر از ایامقبل و بعد از امتحانات است."