Abstract:
پژوهش حاضر با هد ف بررسی رابطۀ ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده شامل؛ جهت گیری گفت وشنود و جهت گیری همنوایی، با خودکارآمد ی و سازگاری تحصیلی فرزندان انجام پذیرفت . جامعه آماری متشکل از دانش آموزا ن دورة اول متوسطه مشغول به تحصیل درسال تحصیلی 86-1385در شهرستان شیراز بو د. نمونۀ پژوهش شامل 379 دانش آموز(184 دختر و 195 پسر)با میانگین سنی 15 سال و دو ماه و انحراف معیار 6 ماه بودند برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس های «خودکارآمدی عمومی»جروسالم و شوارتز(1992)«سازگاری تحصیلی»(تراب،کلارک و تایگز،1953)و ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده،تجدید نظر شده (فیتزپاتریک و ریچی،1997)استفاده شد.نتایج حاصل از محاسبه اعتبار و روایی ابزارها با استفاده
از ضریب اعتبار آلفای کرونباخ، بازآزمایی و تحلیل عوامل حاکی از روایی و اعتبار قابل قبو ل آزمونها بود. یافته های حاصل از رگرسیون چندگانه به شیوة متوالی همزمان حاکی از آن بود که محیط خانواده میتواند با ایجاد ارتباطات باز و گسترده و ترغیب ابراز احساسات و شرکت آنها در بحث و تبادل نظر، علاوه بر این که به طور مستقل به ارتقاء سازگاری تحصیلی درآنان مینماید از طریق و به واسطه خودکارآمدی نیزسازگاری آنهارا افزایش دهد.
This study investigated the mediation role of
self-efficancy in the relationship between
dimensions of family communication patterns
(conversation and conformity orientation) and
academic adjustment. Participants included 379
students (184 girls and 195 boys) selected from
Shiraz high schools. The measures of study were
the Self- Efficancy Scale (Jerusalem &
Schwarzer, 1992), the Revised Version of Family
Communication Patterns Instrument (Fitzpatrick
& Ritchie, 1987), and the Academic Adjustment
Scale (Thorpe, Clark & Tieges, 1953). Alpha
Cronbach and test-retest coefficients were
calculated to examine reliability of the measures.
To determine the measures validity, factor
analysis method was used. The path analysis
showed that (a) conversation orientation in
comparison to conformity orientation was a
significant predictor of self-efficacy, (b)
conversation orientation was a positive predictor
of academic adjustment while conformity
orientation was a negative predictor and (c) selfefficancy
was a mediator variable between
conversation orientation and academic
adjustment. Implications and suggestions for
future studies were discussed.
Machine summary:
یافتههای حاصل از رگرسیون چندگانهبه شیوۀ متوالی همزمان حاکی از آن بود که محیطخانواده میتواند با ایجاد ارتباطات باز و گسترده وترغیب ابراز احساسات و شرکت آنها در بحث وتبادل نظر،علاوه بر این که بهطور مستقل به ارتقاءسازگاری تحصیلی در آنان مینماید از طریق و بهواسطه خودکارآمدی نیز سازگاری آنها را افزایش دهد.
همانطور که در این جدولمشاهده میشود جهتگیری«گفتوشنود»در خانواده با سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی فرزندان رابطۀ مثبت دارد درحالیکه جهتگیری«همنوایی»با این متغیرها دارای رابطه منفی است.
جدول 3-ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه 379- N (به تصویر صفحه مراجعه شود)*برای پاسخگویی به سؤال پژوهش یعنی بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی دررابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری تحصیلی از رگرسیون چندگانه بهصورت«سلسه مراتبی همزمان»15مطابق با مراحل بارون و کنی(1986)استفاده شد.
با توجه به نتایج مرحله دوم،جهتگیری گفتوشنود پیشبینیکننده مثبت سازگاریتحصیلی فرزندان( 0/000<P ،0/20-؟)است درحالیکه جهتگیری همنوایی پیشبینیکننده منفی برای سازگاری تحصیلی آنان( 0/000<P ،0/13-؟)میباشد.
با توه به نتایج این مرحله،جهتگیری گفتوشنود خانواده و خودکارآمدی پیشبینیکننده مثبت و جهتگیری همنواییپیشبینیکننده منفی برای سازگاری تحصیلی میباشد.
به منظور پاسخگویی به سؤال اصلی پژوهش یعنی نقش واسطهای خودکارآمدی دررابطهی ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با سازگاری تحصیلی،یافتهها برپایۀ مراحلپیشنهادی بارون و کنی(1986)مورد بررسی قرار گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 1-الگوی نهایی پژوهش حاضر &%05310YSRG053G% *بحث هدف از پژوهش حاضر،بررسی رابطۀ ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی بود.
ygolohcysP laicoS dna ytilanosreP ycaciffe-fles cimedaca neewteb pihsnoitaler eht gnirolpxE".
noitacilppa dna tnempoleved :ylimaf eht nihtiw atamehcs noitacinummoC.
weiver A:tnemtsujda E} &%05311YSRG053G% {E on dna detaertlam ni smelborp roivaheb dna ycaciffe-fleS.
F. A,renreoK ,ylimaf eht ni tcilfnoc no noitatneiro ytimrofnoc dna noitatneiro noitasrevnoc .