Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی برکاهش نگرش ناکارآمد و افکار خودآیند می پردازد. این روش آموزشی بر اساس نظریه های شناختی تیزدیل بنا شده است. به این منظور از بین مراجعین مرکز مشاورة دانشگاه اصفهان به صورت تصادفی 36 بیمار مبتلا به افسردگی(12 مرد و 24 زن)انتخاب و به طور
تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. کلیه بیماران پیش از آغاز درمان و پس از آن سیاهه
افسردگی بک و پرسشنامه نگرش ناکارآمد و افکا ر خودآیند را پرکردند. آموزش ذهن آگاهی به صورت
گروهی در 8 جلسه (هفته ای یک جلسه دو ساعته) بر روی گروه آزمایش انجام گردید سپس با استفاده
از نرم افزار spss داده ها تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از اثر بخشی روش درمانی
شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بود. به طوری که در نمرات بدست آمده از پرسشنامه ها ی نگرش
ناکارآمد و افکار خودآیند و سیاهۀ افسردگی بک گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش محسوسی دیده شد(p>0/01).
In this research the effectiveness of
mindfulness training on the disfunctional
attitude and automatic thinking of students was
examined. A total of 36 depressed students (12
males and 24 famales) were randomly selected
and assigned into training and control groups.
All participants filled the DAS Inventory and
the ATQ Questionnaire before and after the
begining of training. The training group
received 8 weekly two- hour sessions of
mindfulness training. while the control group
did not receive any training. The results of
analysis of covariance showed a significant
reduction in disfunctional Attitude and
Automatic thinking of the training group as
compared to the control group (p<.01).The
qualitative observation showed that this method
could also be effective in increasing the
participants concentration.
Machine summary:
جدول 2-نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانسهای دو گروه در جامعه (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 3-نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر میزان نمرات افسردگی پس آزمون و پیگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 3 نشان میدهد نمرات پیش آزمون رابطۀ معناداری با نمرات پسآزمون و پیگیری دارد،اما این رابطه مهار شده است.
همچنین،با مهار اثر نمرات پیش آزمون و با توجه به ضریب F محاسبه شده،تفاوت معنی داری بین میانگین نمراتآزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری وجود دارد (0/01<P) لذا فرضیۀ اول تأیید شده و با توجه به میانگینهای دو گروه مندرج درجدول 1 نتیجه گرفته میشود که«آموزش ذهن آگاهی»باعث«کاهش نمراتافسردگی»در مراحل پس آزمون و پیگیری شده است؛میزان تفاوت حاکی از آن استکه آموزش مذکور در پس آزمون 84 درصد و در مرحله پیگیری 83 درصد از تفاوتدر نمرات افسردگی را موجب شده است.
جدول 5-نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر میزان نمرات نگرش ناکارآمد پس آزمون و پیگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 5 نشان میدهد نمرات پیش آزمون رابطه معناداری با نمرات پسآزمون و پیگیری دارد اما این رابطه کنترل شده است.
جدول 7-نتایج تحلیل کواریانس تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر میزان نمرات افکار خودآیند پس آزمون و پیگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج جدول 7 نشان میدهد نمرات پیش آزمون رابطۀ معناداری با نمرات پسآزمون و پیگیری دارد اما این رابطه مهار شده است.