Abstract:
از آنجا که دانش و تجربه معلمان نقش عمده ای در فرایند یادگیری دارد، هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه دانش تصریحی و ضمنی معلمان از نظریه های یادگیری و بررسی تاثیر عوامل جمعیت شناسی بر آن بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش زمینه یابی بر روی ٢٦٦ معلم (١٤٦ زن و ١٢٠ مرد)، که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. دانش تصریحی و ضمنی معلمان با دو پرسش نامه محقق ساخته سنجیده شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . یافته ها نشان دادند که میزان دانش تصریحی و ضمنی معلمان از نظریه های یادگیری در بعضی سوالات نظریه ها پایین بود. بین میانگین مشاهده شدة نمرات دانش تصریحی (٠/٣٣) و دانش ضمنی (٣/٦١) از نظریه های یادگیری تفاوت معناداری وجود داشت (٠٠٥<p). بین دانش تصریحی و ضمین معاملن از نظریه های یادگیری رابطه معناداری وجود داشت (٠١٩/٠= P) و همبستگی بین دو متغیر بسیار ضعیف بود (١٤٤/٠= r). بین دانش تصریحی و دانش ضمنی معلمان با متغیرهای مدرک تحصیلی ، سابقه تدریس و جنسیت تفاوت معنادار و جود داشت . بین دانش معلمان و آموزش ضمن خدمت تفاوت معنادار نبود (٠٠٥≤p). نتیجه آن که تقویت دانش تصریحی معلمان از نظریه های یادگیری و توجه خاص به دانش ضمنی آنان باید مورد توجه
Machine summary:
"برای دست یابی به داده های مورد نیاز این پژوهش دو ابزار مورد استفاده قرار گرفت : ابزار اول : پرسش نامه ای محقق ساخته که حاوی دو دسته اطلاعات بود: بخش اول : شامل اطلاعات جمعیت شناسی (جنس ، مدرک تحصیلی ، سابقه تدریس ، و آموزش ضمن خدمت وکار آموزی ) و بخش دوم : آزمونی که میزان آشنائی معلمان با نظریه های یادگیری (دانش تصریحی ) را می سنجید این آزمون شامل ٢٨ سؤال چهارگزینه ای با اختصاص ٧ سوال به هر نظریه بود.
بنابراین جنسیت متغیری است که تأثیر آن با توجه به جامعه و موضوع تحقیق متفاوت است ، اما می توان دلایل احتمالی زیر را برای آن ذکر کرد: «تدریس امری است که احساسات و عواطف در آن نقش اساسی دارد و با توجه به نقش مادری ، که معلمان زن دارند، و بیشتر از مردان با خصوصیات عاطفی دانش آموزان آشنا بوده و بهتر آنان را درک می کنند، بنابراین روش های تدریس متنوعی را به کار می گیرند و در حین تدریس از اصول انواع نظریه های یادگیری بیشتر استفاده می کنند« (گلاور و برونینگ ، ١٣٧٥، صص ٩-٨).
یافته ها با نتایج حاتمی (١٣٨١) که عنوان شده «هرچه سابقه تدریس معلمان بیشتر باشد میزان آشنایی آنان با نظریه های یادگیری کمتر است » هم خوانی دارد، اما با نتایج تحقیق الهیان (١٣٧٩) و عابدی (١٣٧٨) هم سویی ندارد."