Abstract:
زمینه: با فزونی گرفتن دوره های آموزش الکترونیکی، یکی از دغدغه های مسولان سازمانها و مصرف کنندگان این نوع از آموزش، برخورداری این دوره ها از کیفیتی مطلوب می باشد. بنابراین در پی ارزیابی جنبه های مختلف دوره خود بر اساس استانداردهای یادگیری الکترونیکی هستند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رشته مهندسی فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی صورت گرفته است.روش: بر این اساس آیتم های تعامل، طراحی آموزشی، بازخورد، محتوا، دسترس پذیری، سیستم مدیریت یادگیری و چند رسانه ای بر اساس چک لیست محقق ساخته، توسط متخصصین تکنولوژی آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. روایی این چک لیست با استفاده از نظر متخصصین و اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. سپس 5 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی بر اساس آموزش های دیده شده، به بررسی سیستم یادگیری الکترونیکی به صورت آنلاین و آفلاین پرداخته و چک لیست را پر کردند.یافتهها: در تجزیه و تحلیل پایانی میانگین سوال کلی تحقیق 71/2 به دست آمد که با استفاده از آزمون معناداری t معنادار است و در دامنه نسبتا مطلوب قرار می گیرد. بحث و نتیجهگیری: بازده تحقیق داده های مفیدی جهت طراحی و تولید محتوا، راهبردهای آموزشی و یادگیری دوره و همچنین تصمیم گیری متولیان و مصرف کنندگان این نوع آموزش به دست می دهد.
Machine summary:
"آموزش الکترونیکی حوزه ای جدید در فناوری آموزشی است و موانع بسیاری در این زمینه وجود دارد که مانع دستیابی به یادگیری اثربخش است، که این خود وظیفه ای را ایجاد میکند که قبل از طراحی این دورهها به موانع فکر کرد و در پی برطرف Nces Labay & Comm Yucel Brandt کردن آنها هم برای یادگیرندگان و هم برای آموزشیاران باشیم.
quality Haughey & Muirhead standard OF instructional technology Clowson Moore Naidu Juwah در واقع اهمیت کیفیت آموزشی دوره های مجازی از زمانی که اینترنت به عنوان رسانه ای در آموزش از راه دور مطرح شد به موازات آن مورد توجه قرار گرفت (سانگ 1 ، 2004).
آیا کیفیت چند رسانه ای رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در سطح مطلوبی قرار دارد؟ روش تحقیق با توجه به ماهیت پژوهش از روش تحقیق توصیفی و بررسی تحلیلی استفاده شده است.
بنابراین کیفیت مؤلفههای تعامل، محتوا، دسترس پذیری، سیستم مدیریت یادگیری و چند رسانه ای رشته فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با 95 درصد اطمینان نسبتا مطلوب است.
در این راستا پژوهش حاضر در پی دستیابی به پاسخی برای این سوال بود که آیا دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس استاندارد اسکورم (در مؤلفههای: تعامل، طراحی آموزشی، بازخورد، محتوا، دسترس پذیری، سیستم مدیریت یادگیری و چند رسانه ای) از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر."