Machine summary:
سازمانها انتظار دارند که از طریق برونسپاری منافع زیادی را به دست آورند،اگرچه خطرات ومشکلات چشمگیر وجود دارد که ممکن است سازمان را با شکست مواجه کند )8002,la te,cimerK robiT( هدف ما در مقاله حاضر این است که با مرور ادبیات و نظریات اخیر درباره برونسپاری،ضمنمعرفی آن،یکی از مدلهای ارائه شده را تشریح کنیم و مزایا،معایب،محرکهای گوناگون آن واستراتژیهای ممکن را مورد بررسی قرار دهیم.
بهطور کلی فرض بر این است که همواگذارکننده و هم تأمینکننده میدانند که چهچیزی تحت چه شرایطی تحویل داده میشود )1991,epicnerP( تصمیم برونسپاری بهنوعی یک تصمیم بر ساخت-یا-خرید است کهطی آن سازمان انتخاب میکند تا اقلامی را که قبلادر سازمان ساخته میشد یا خدماتی را که در داخلتأمین میشد،از بیرون خریداری کند )5002,la te akzcnoM( برونسپاری به واگذاری برخی فعالیتهای درونیو جاری سازمان به تأمینکننده بیرونی اشاره داردکه طی قراردادی شرایط موردنظر مشخص میشود(هیمرا و قودسوار و جاناردان ویدیاناتان،2008).
2. کدام کارکرد(امور)باید به بیرون واگذارشود؟تحقیقات برونسپاری عمدتا از تئوری هزینهتعامل )yroeht tsoc noitcasnarT( و تئوریمبتنی بر منابع )yroehT desaB ecruoseR( استفاده میکند تا برای چنین تصمیماتی یکچارچوب نظری ایجاد کند(هالکم وهیت؛2007،ابرت و همکاران،2004).
برونسپاری استراتژیک به عنوان بخشی از فرایندتعریف مجدد سازمان است و منجر به آزادسازینیروی مدیریتی میشود تا دوباره بر کارکردهایتجاری اصلی تمرکز کنند(هیمراوقودسوار وجاناردان ویدیاناتان،2008).
محرکهای برونسپاری رقابتپذیری(قابلیت رقابتی)سازمانی )ssenevititepmoC lanoitazinagrO( با این عامل تعیین میشود که سازمان نیازهای درحال تغییر مشتری را بهتر از رقبا و بهطور مستمرتأمین کند.
مسائل مربوط بهاندازهگیری عملکرد و نقش تامینکننده نیز میتواندمشکلاتی را در رابطه با برونسپاری ایجاد کند،بطوریکه سازمان مادر(منبعیاب)باید برای نظارتبر عملکرد منابع اضافی فراهم کند.