Abstract:
یکی از بازوهای محوری سیستم اقتصادی هر کشور، شبکه توزیع آن است. انتقال کالا یا خدمات از تولیدکنندگان به مشتریان نهایی، از وظایف اصلی این شبکه بهشمار میرود. عدم کارایی کانال توزیع کالا و خدمات، آثار سوئی از قبیل اتلاف منابع، بروز نوسانات شدید در بهای بازاری کالا و خدمات، کاهش قدرت خرید و آشفتگی در مکانیزم بازار را بههمراه داشته و در نهایت به نارسایی در کل سیستم اقتصادی کشور منجر خواهد شد. لذا مدیران سازمانی مستلزم آنند که در طراحی کانال توزیع نهایت تلاش خود را بهکار گرفته و در این راستا عوامل مؤثر بر طراحی کانال توزیع را همواره مورد ملاحظه و توجه خاص خود قرار دهند. در مقاله حاضر سعی بر آن شده است تا با مرور متون پیشین، بررسی رویکردهای سهگانه به طراحی کانال توزیع و یکپارچهسازی عوامل و شاخصهای مؤثر بر طراحی کانال توزیع الگویی جامع که دربرگیرنده کلیه عوامل سنجیده شده در بازارهای مصرفی و صنعتی است، ارائه شود و در ادامه چگونگی تأثیر عناصر این الگو بر طراحی کانال توزیع مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
Machine summary:
"عوامل و شاخصهای الگوی جامع تعاریف عملیاتی مراجع اندازه انوشه، 1388: 34-33؛ Rosenbloom, 1995؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 رشد مورد انتظار انوشه، 1388: 34-33 میزان تراکم بازار Rosenbloom, 2006: 25; Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 جغرافیای بازار Rosenbloom, 2006:25 ; Rosenbloom,1995 ;Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 اندازه شرکت کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78; Rosenbloom, 2006: 25 اهداف شرکت مشبکی و باقری،1381: 9؛ Rosenbloom, 2006:25؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 استراتژی شرکت Rosenbloom, 2006: 25; Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 توانمندیهای اصلی شرکت محمدی، 1383: 23 منابع مالیشرکت مشبکی و باقری،1381: 9؛ کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 منابع مدیریتی شرکت مشبکی و باقری،1381: 9؛ Rosenbloom, 2006: 25 Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 خطمشی بازاریابی شرکت کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505 وزن محصول انوشه، 1388: 33 حجم محصول مشبکی و باقری،1381: 9؛ انوشه، 1388: 33؛ کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505؛ کیگان، 1389: 365 قیمت محصول مشبکی و باقری،1381: 9؛ کیگان، 1389: 365؛ Day & Bens, 2005:163 بستهبندی انوشه، 1388: 33 نیاز عرضه خدمات کیگان، 1389: 367-365 درجه یکنواخت بودن محصول مشبکی و باقری، 1381: 9؛ کیگان، 1389: 365؛ Rosenbloom, 2006: 25 جدید بودن محصول کیگان، 1389: 365 تعداد مشتریان مشبکی و باقری،1381: 01؛ کیگان، 1389: 365 توزیع جغرافیایی مشبکی و باقری،1381: 01؛ کیگان، 1389: 365 درآمد کیگان، 1389: 365 عادات خرید مشبکی و باقری،1381: 01؛ کیگان، 1389: 365 حجم خرید کیگان، 1389: 365 عکسالعمل در برابر شیوههای فروش مشبکی و باقری،1381: 01؛ کیگان، 1389: 365 در دسترس بودن و تمایل واسطهها محمدی،1383: 25؛ Rosenbloom, 2006: 25 هزینه به کارگیری کانال توزیع کیگان، 1389: 366؛ Loning & Besson,2002:598 جذب و انتقال اطلاعات بازار انوشه، 1388: 66؛ Shipley,1984:251 دانش تخصصی درباره محصول انوشه، 1388: 66؛ Shipley,1984:251 توانایی واسطه برای همکاری انوشه، 1388: 66 توانایی قبول محصولات جدید انوشه، 1388: 66 توانایی انجام تبلیغات و ارتباط با مشتری انوشه، 1388: 66؛ کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505؛ Yeoh & Calantone,1995:45 رقبا مشبکی و باقری،1381: 01؛ Shipley,1984:251؛ Rosenbloom, 1995؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 اقتصادی مشبکی و باقری، 1381: 01؛ کاتلر و آرمسترانگ، 1389: 505؛ کیگان، 1389: 367؛ Gudonaviciene & Alijosiene, 2008: 78 اجتماعی کیگان، 1389: 367 قوانین و مقررات مشبکی و باقری، 1381: 10؛ کیگان، 1389: 367 فناوری مشبکی و باقری، 1381: 10 سیاسی کیگان، 1389: 367 بحث و نتیجهگیری نظام توزیع یکی از زیرساختهای اساسی هر کشوری محسوب میشود که در صورت نامناسب بودن آن، مشکلات بسیار زیادی در حوزه تأمین و تولید، توزیع و مصرف کالاها بهوجود خواهد آمد."