Abstract:
در کسب و کار پویای امروز، به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بین المللی، بازارهای گسسته و تکنولوژی در حال تغییر، شاهد طرح بیش از پیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای مذکور، علاقه صاحبنظران حوزه کسب و کار را به توجه شگرف و جستجو در مفهوم سرمایه اجتماعی به مثا به عا مل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و پیش آیند خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری جلب کرده است. با این حال، کمتر پژوهشی سرمایه اجتماعی سازمانی و نوآوری سازمانی را به صورت توامان بررسی نموده است؛ از این رو غایت مطالعه حاضر، بررسی چگونگی نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در گرایش به نوآوری سازمانی و همچنین تعیین سهم نسبی هر یک از این ابعاد در پیش بینی گرایش به نوآوری در شرکت های دانش بنیان است. روش شناسی پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری کارکنان شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در بر می گیرد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج مطالعه، گویای نقش آفرینی موثر و معنی دار سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی است. بدین ترتیب بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی پیش بینی کننده گرایش به نوآوری هست، لیکن ابعاد شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی نمی توانند پیش بینی کننده مناسبی برای گرایش به نوآوری در سازمان باشند.
Machine summary:
ir تاریخ دریافت : ١٣٩٠/٥/١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٠/١١/١٠ The role of organizational social capital in organizational innovation orientation in knowledge-based enterprises (Case of: university of Tehran, science and technology park) Mehran Rezvani Assistant Professor of the University of Tehran, Faculty of Entrepreneurship Mohamad Taghi Toghraee Master of Entrepreneurship Management, University of Tehran Abstract Because of today's dynamic business environment and three emerging major trends of intense international competition, discrete markets, and changing technology, innovation is drawing increasing attention as a solution.
از نظر ناپاهیت و گوشال (١٩٩٨) گزاره اصلی سرمایه اجتماعی ________________________________________________________________ 1-Byproduct سازمانی این است که شبکه های اجتماعی (ارتباطات شخصی ) که در طول زمان توسعه می یابد، مبنایی برای اعتماد و همکاری ایجاد می کند و شامل منابع ارزشمند بالفعل و بالقوه می شود که به هدایت روابط اجتماعی کمک می کند و به زعم اسپنس ، شمیپتر و هابیچ (٢٠٠٣) عملکرد سازمان ها را بهبود می بخشد و مطابق یافته فوسل و همکاران (٢٠٠٦) سبب خلق مزیت رقابتی می گردد.
از این رو بر مبنای توضیحات بالا و به منظور بررسی روابط میان متغیرهای تحقیق فرضیه اصلی تحقیق حاضر به شرح زیر است : فرضیه ١- بین سرمایه اجتماعی سازمانی و گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بنابراین فرضیه پنجم پژوهش یعنی این که "بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی می تواند گرایش به نوآوری سازمانی را در شرکت های دانش بنیان پیش بینی نماید" تایید می شود.