Abstract:
شرکت های کوچک و متوسط نقش عمده ای در اقتصاد ملی دارند. برخورداری از فرایندهای الکترونیکی فرصت های زیادی را برای این شرکت ها برای مشارکت در بازارهای منطقه ای و بین المللی فراهم می-آورد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط است. بدین منظور پس از بررسی پیشینه پژوهش و استخراج 61 شاخص در قالب 10بعد به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط، وضعیت شرکت های مورد مطالعه بررسی گردید و در ادامه، درجه اهمیت هر یک از عوامل با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی مشخص و در نهایت، مهم ترین شاخص ها با استفاده از تاپسیس فازی شناسایی گردید. نتایج نشان می دهد وجود آدرس اینترنتی، بالا بودن سیستم های ارتباطی در سازمان، مدیریت منابع فیزیکی و مالی، آماده سازی برای تولید، اندازه و سطح تولید کالا، حمایت از مصرف کننده، وجود تعرفه های گمرکی، سیستم حمل و نقل، توسعه کارت های اعتباری و فرهنگ سازمانی، مهم ترین مولفه های موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط است.
Machine summary:
بدین منظور پس از بررسی پیشینه پژوهش و استخراج ٦١ شاخص در قالب ١٠بعد به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط ، وضعیت شرکت های مورد مطالعه بررسی گردید و در ادامه ، درجه اهمیت هر یک از عوامل با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی مشخص و در نهایت ، مهم ترین شاخص ها با استفاده از تاپسیس فازی شناسایی گردید.
نتایج نشان می دهد وجود آدرس اینترنتی ، بالا بودن سیستم های ارتباطی در سازمان ، مدیریت منابع فیزیکی و مالی ، آماده سازی برای تولید، اندازه و سطح تولید کالا، حمایت از مصرف کننده ، وجود تعرفه های گمرکی ، سیستم حمل و نقل ، توسعه کارت های اعتباری و فرهنگ سازمانی ، مهم ترین مولفه های موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط است .
Com تاریخ دریافت : ٨٩/٨/١١ تاریخ پذیرش : ٩٠/٤/١٩ A fuzzy MADM approach for identifying & prioritizing the factors affecting implementation of e-business in SMEs * Yasser Amiri PhD Student of Management, Shiraz University, Iran Habibollah Salarzehi Assistant Professor, University of Sistan and Baluchestan, Iran Roghayeh Parish MSc in IT Management, University of Sistan and Baluchestan, Iran Abstract Small and medium-sized enterprises (SMEs) play a major role in national economy.
تعیین درجه اهمیت ابعاد ده گانه با استفاده از FAHP در ادامه نتایج حاصل از تعیین درجه اهمیت عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط بر اساس روش آنالیز توسعه چانگ ( ;١٩٩٢ ,Chang ;١٩٨٥ ,Buckley ٢٠٠٨ ,Percin ;٢٠٠٤ ,.