Abstract:
تاثیر همسایگی یکی از جستارهای جغرافیای انتخابات است که پیامد عوامل و زمینه های جغرافیایی را در رفتار رای دهندگان بررسی می کند و بر این گمان است که ساکنان یک محدوده سکونتگاهی عموما همانند یکدیگر بر اساس ویژگی و شناسه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شان، به فرد و یا جریانی که با آنان احساس همانندی می نمایند، رای می دهند. این تحقیق به دنبال بررسی این مسئله است که آیا جستار همسایگی در فرهنگ سیاسی رای دهندگان ایرانی اثرگذار بوده است؟ بدین منظور مقاله حاضر آمارهای دور نخست نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را انتخاب نموده و بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از GIS به تحلیل داده و نقشه های تهیه شده پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تاثیر همسایگی نقش مهمی در انتخابات ایران داشته است؛ به گونه ای که پیامد عوامل و زمینه های جغرافیایی موثر در رفتار رای دهندگان نواحی مختلف کشور باعث شده که رای گیری در ایران سرشتی محلی گرا و قومی بیابد. بنابراین چنین زمینه فرهنگی، یکی از بازدارنده های اساسی در کامیابی فرایند مردم سالاری بوده است.
The neighborhood effect is one of the subjects of electoral geography، studying the effects of geographical conditions on voting behaviors and believes. According to this approach the voting behavior of a residents of an area is similar، regardless of their social and economic conditions or affiliation to a political party. Generally، they vote to particular individuals and processes that they feel have similar identity with them.
Iran’s geographical situation has created a sense of insecurity. Results of this descriptive –analytical research show that geographical conditions and elements have influenced voting behavior in various Iranian regions. As a result election in Iran is influenced by localism and ethnicism. This cultural background has been one of the fundamental obstacles to the success of democratic processes. An analysis of the data related to the first stage of the ninth presidential elections in Iran show that neighborhood had a strong effect on the outcome of elections.
Machine summary:
"فصلنامه ژئوپلیتیک-سال چهارم،شماره سوم،پاییز و زمستان 1387صص 20-1 بررسی تأثیر همسایگی ایران بر انتخابات ایرانمطالعه موردی:دور نخست نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران دکتر مراد کاویانیزاد*-استادیار جغرافیای سیاسی،دانشگاه تربیت معلم هادی ویسی-دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی،دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت:1388/2/20 تاریخ پذیرش:1388/6/26 چکیده {IBتأثیر همسایگی یکی از جستارهای جغرافیای انتخابات است که پیامد عوامل و زمینههای جغرافیایی را در رفتاررأیدهندگان بررسی میکند و بر این گمان است که ساکنان یک محدوده سکونتگاهی عموما مانند یکدیگر براساس ویژگی و شناسههای اجتماعی،اقتصادی و فرهنگیشان به فرد و یا جریانی که با آنان احساس همانندیمینمایند،رأی میدهند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که تأثیر همسایگی نقش مهمی درانتخابات ایران داشته است؛به گونهای که پیامد عوامل و زمینههای جغرافیایی مؤثر در رفتار رأیدهندگان نواحیمختلف کشور باعث شده که رأیگیری در ایران سرشتی محلیگرا و قومی بیابد.
در ایران نیز،دادههای رأیگیری برگرفته از برگزاری انتخابات در سطوح مختلف(شوراها،مجلس و ریاست جمهوری)نشانگر آن است که متغیر نامبرده در فرهنگ سیاسی و گزینش افراد(انتخابکنندگان و انتخابشوندگان)اثرگذار بوده و بسیاری از نامزدها هم با آگاهی از این پیشزمینه وارد کارزار انتخاباتی شدهاند.
بستر جغرافیایی فرهنگ سیاسی ایرانی هر یک از واحدهای سیاسی از نظر پیوند میان نظام و محیط آن،دارای تجربه کمابیشناهمسانیاند که در آن تعاملات ساختاری توانستهاند در روند تشکیل فرهنگ سیاسی و فرآیندجامعهپذیری نقش اساسی ایفا کنند به گونهای که این روند در جهتگیریهای مردم و برداشتآنان از رفتار و کارکرد نظام سیاسی مؤثر بوده است(قوام،1382:116)در این میان،شناختفرهنگ سیاسی یکی از الگوهای مهم واکاوی و واگشایی فرآیند توسعه سیاسی جوامع میباشد."