Abstract:
در منابع اهل سنت، با احادیث تفسیری اهل بیت : سهگونه برخورد شده است: 1. نقل بیطرفانه احادیث تفسیری اهل بیت :. در این دسته، پارهای از احادیث تفسیری اهل بیت :، در منابع سنی نقل شده که بیتردید پارهای از این روایات صحیح است. 2. تحریف، تأویل و تضعیف حدیث اهل بیت :. برخی از عالمان سنی، در امتداد سیاست خلفا در منع نشر تفسیر اهل بیت : و اعراض از ایشان، احادیث امامان اهل بیت: را کمتر روایت کردهاند و اگر گاه روایات صحیحی را از اهل بیت : در کتب خود آوردهاند، آنها را تحریف و تأویل کردهاند و در تضعیف یا رد آنها کوشیدهاند. 3. جعل حدیث در برابر احادیث ولایی. بعضی از این روایات تفسیری منسوب به اهل بیت :، برای مقابله با احادیثی ساخته شده که تفسیر صحیح آیات مربوط به ولایت و عصمت و امامت اهل بیت: است.
Machine summary:
" سخاوی به طور مسند از زاذان نقل میکند که گوید: علی7 گفت: «فینا فی آل حم آیة لا یحفظ مودتنا إلا کل مومن ثم قرأ: «قل لا أسئلکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» (الشوری (42) / 23) (سخاوی، ج 1، ص 329) در مورد ما اهل بیت : در سورههایی که با حم شروع میشود، آیهای است که جز مؤمنان کسی دوستی و مودت ما را نگه نمیدارد، سپس این آیه را قرائت کرد: «بگو من از شما در برابر رسالتم مزدی طلب نمیکنم جز مودت نسبت به خویشاوندانم حاکم حسکانی با ذکر سند از ابن عباس از امام علیبن ابیطالب 7 در شأن نزول آیه: (و أنذر عشیرتک الأقربین) (الشعراء (26) / 214) داستان دعوت خویشان را نقل کرده، از قول پیامبر9 آورده است که خطاب به خویشان خود فرمود: «...
در پی آیه (النساء (4)/ 43) در حکم ورود جنب به مسجد، آوردهاند: عمرو بن میمون از ابنعباس نقل میکند که گوید رسولخدا 9 فرمود :«سدوا الأبواب إلا باب علی» (قرطبی،5/208) ولی برخی از اهل سنت این حدیث صحیح را اینگونه تحریف کردهاند :«سدوا الأبواب إلا باب أبی بکر» و افزودهاند :«النبی صلی الله علیه ]وآله [ وسلم قال: «إن من أمن الناس علی فی صحبته و ماله أبو بکر و لو کنت متخذا خلیلا غیر ربی لاتخذت أبا بکر..."