Abstract:
معلمان آموزش شغلی و حرفه ای اغلب از میزان ثبت نام دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس هایشان شگفت زده می شوند.به ویژه زمانی که بسیاری از آنها برنامه آموزش شغلی و حرفه ای را به عنوان شیوه منطقی به کار گماری مشاهده می کنند( که اگر چنین نمی شد دانش آموزان موفقیت چندانی به دست نمی آوردند). در نتیجه معلم آموزش شغلی و حرفه ای خود را برای خدمت به این جمعیت، ناآماده احساس می کند.شیوه ی جایگزین توصیه شده برای معلم آموزش شغلی و حرفهای، این است که بر احساس عدم اطمینان و کارآیی خود غلبه نماید. مقاله حاضر به بحث توانمند سازی معلمان در زمینه موضوع ذکرشده می پردازد.در ضمن مدل چهار مرحله ای مدیریت در سرویس دهی و ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه معرفی می شود که شامل:1- کمک در تصمیمات به کار گماری برای کارکنان و افرادی که دانش آموزان رابه برنامه آموزش شغلی و حرفه ای ارجاع می دهند.2- کسب آگاهی جهت انطباق ضمن اجرای برنامه آموزش انفرادی3- سنجش تناسب برنامه تطابق، ثبت و انجام توصیه هایی برای گروه برنامه ریزی آموزش انفرادی4- حمایت دانش آموز از طریق مشاوره در روند رو به رشد برنامه آموزش انفرادی
Machine summary:
"اطلاعات زیر از برنامه آموزش انفرادی مورد نظر معلمان است: 1- ناتوانی ها 2- اصلاحات برنامه 3- اهداف و مقاصد سالانه 4- تطابق ها و تغییرات آموزشی 5- قوت ها وکمبود ها 6- عملکرد تحصیلی 7- اهداف شغلی و انتقالی دانش آموزان مرحله سوم: سنجش کیفیت و تناسب برنامه آموزش انفرادی برخی مواقع تطابقهای نوشته شده برای دانشآموز که به نظر موثرمیرسد، در یک برنامه آموزش انفرادی طی مدت کوتاهی با شکست مواجه میشود.
اول، اعضای تیم برنامه آموزش انفرادی،آنهایی که تصمیم گرفتهاند که تطابق مورد نیاز بوده و علایق دانشآموزان به خوبی در مشورت مورد بررسی قرار گرفته است، از ایشان باید پرسیده شود که چرا تطابق انتخاب شده؟ و چه چیزی به عنوان نتیجه مورد انتظار است؟ در ادامه، معلمان دیگر که تجارب مشابهی دارند، باید مورد مشورت قرار گیرند و معلمان ارشد توصیه و پیشنهادهایی برای اجرای موفقیتآمیز تطابق یا رهنمودهای کلی برای کمک به دانش آموزانی که دچار چنین مشکلاتی هستند ارائه نمایند و سرانجام، معلمان سالهای قبل به طور بالقوه میتوانند راهکار مثبتی برای آموزش موفقیتآمیز با این دانشآموزان فراهم نمایند.
نتیجه گیری معلمان آموزش شغلی و حرفهای که تازه استخدام میشوند باید در ایجاد محیط مناسب جهت بهرهمندی بهتر دانشآموزان از آنچه در کلاس ارائه میشود (بسترسازی جهت تجربه اندوزی) توانمند باشند و در برنامهریزی و شیوه اجرای برنامهها نقش فعال ایفا نموده و در کاربردی کردن و متناسب سازی برنامه با نیازهای دانشآموزان، اقدامات موثری انجام دهند.
بهکارگیری چهارگامی که در این مقاله ارائه گردید، تمامی معلمان آموزش شغلی و حرفه ای را قادر میسازد، با انجام تطابق مناسب و مورد نیاز، سنجش تأثیر برنامه آموزش انفرادی و حمایت از دانشآموزان، نقش موثری در کمک به دانشآموزان با نیازهای ویژه جهت رسیدن به حداکثر توان بالقوه آنها داشته باشند."