Abstract:
فعالیتهای مشاوران در زمینه رشد حرفهای دانشآموزان کم توان ذهنی در مدارس ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه، میتواند به آنها درانتخاب حرفهی مناسب در بزرگسالی کمک نماید. مشاوران درفعالیت های حرفه ای ، با توجه به فرایند آموزش های فردی دانش آموزان معلول ، آنان را برای به دست آوردن موفقیت حرفه ای ، حمایت می نمایند . تمرکز برفعالیت های رشد شغلی ، ترویج اهداف شغلی ، علاقمندی شغلی ، انتقال مهارت های شغلی و مهارت های تصمیم گیری ، صرف نظر از دست یافتن به فرصت های شغلی ، می تواند منجر به رضایت شغلی بیشتر در افراد کم توان ذهنی در بزرگسالی گردد .
Machine summary:
"هیل3 (1999) با انجام یک نظرسنجی از 713 دانشآموز برنامههای آموزش و پرورش ویژه، به این نتیجه رسید که هر گونه فعالیت حرفهای مانند رشد فرصتهای حرفهای در دورههای آموزش حرفهای، موجب افزایش اشتغال، اعتماد به نفس استقلال و امنیت شغلی برای دانشآموزان در آینده میگردد.
علاوه بر این ، قانون عمومی 476-101، در مورد تحصیلات افراد معلول (IDEA) می باشد که از سال 1990 ، به عنوان فرایند وظایف رشد طرح انتقال ، بخشی از برنامه آموزش انفرادی (IEP) را برای دانشآموزان معلول اعلام داشته است.
با توجه به ماهیت تجربه در بازار کار برای بسیاری از افراد کمتوانذهنی اهداف حرفهای مکمل فعالیتهای کوتاه مدت اشتغال، میتواند در بلند مدت، چشماندازی مثبت به سوی اشتغال داشته باشند ( انریگت، 1997 ؛ پیرس و همکاران ؛ سورس و همکاران، 2002).
تنظیم هدف مشاوران میتوانند دانشآموزان، والدین و تیم IEP را از طرق زیر در انتخاب حرفه دانشآموز کمک کنند (اشمیت، 1999 ؛ زیمانسکی و همکاران ، 1996) : الف) ارائه اطلاعات دقیق در مورد دنیای کار ب) تطبیق علاقهی دانشآموزان در جهت کسب فرصتهای شغلی ج) تشویق دانشآموزان به گسترشگزینههای انتخابی خود در برابر تغییرات احتمالی آینده در بازار کار این فعالیتها با ویژگیها و الگوهای عوامل رشد حرفهای و انتخاب حرفه بر اساس نظر پارسونز9 سازگارند (1909).
مشاوران میتوانند یک منبع مهم برای دانشآموزان و خانوادههای آنان در مواجه با فعالیتهای متنوع در دسترس از طریق مراحل IEP در ابتدایی، راهنمایی و سطح دبیرستان با هدف موفقیت حرفهای در آینده به عنوان یک فرد بزرگسال باشند."